Binnenkort waarschuwingen bij bewerkte foto’s in magazines?
Links - Kate Moss zoals ze er echt uitziet. Rechts - de bewerkte versie. Foto: photo news / *
Het is al lang geen geheim meer dat de mode-industrie foto’s van beroemdheden bewerkt voor deze in magazines terechtkomen. Maar al die aanpassingen creëren een ideaalbeeld waaraan jonge meisjes zich willen spiegelen. Het gevolg: allerlei complexen en eetstoornissen. Twee mannen hebben een systeem ontwikkeld die dit actuele probleem kan oplossen.

Hany Farid en Eric Kee, twee computerspecialisten verbonden aan het Dartmouth College in New Hampshire, bestudeerden 468 foto’s om de verschillen tussen de originele en de gephotoshopte beelden aan te duiden. Aan de hand van die analyse stelden ze een wiskundige formule samen waarmee kon bepaald worden hoe sterk een foto op een schaal van één (subtiele aanpassingen) tot vijf (ingrijpende aanpassingen) was bewerkt.

Vervolgens liet het duo een groep proefpersonen de originele en de bewerkte foto’s beoordelen met het blote oog. Uit de antwoorden bleek dat hun bevindingen sterk overeenkwamen met de computerscores. Conclusie: gephotoshopte afbeeldingen zijn meetbaar.

Daarom willen de vorsers een universeel waarschuwingslabel ontwikkelen voor in magazines. Concreet: zie je een foto van Kim Kardashian in een modeblad met het cijfer vijf erop, dan is het beeld ingrijpend aangepast. Staat het cijfer één bij een beeld van George Clooney, dan ziet hij er in het echt ongeveer uit zoals op de foto.

“Op die manier kan de consument inschatten hoe kwistig de redacteur de foto bewerkte. We begrijpen dat magazines een fantasiewereld willen creëren, maar de laatste tijd gaat het vaak te ver. We moeten nu ingrijpen, want dit soort aanpassingen is nefast voor het zelfbeeld van meisjes en vrouwen”, menen Farid en Kee.