Europese Commissie richt pijlen op Facebook
Foto: Christophe Licoppe
De Europese Commissie wil paal en perk stellen aan de manier waarop Facebook omgaat met de informatie van en over zijn gebruikers. Dat schrijft de Britse krant The Sunday Telegraph.
De netwerksite is niet alleen een doorgeefluik van allerlei gegevens - waaruit men vaak politieke standpunten, religieuze overtuigingen of seksuele voorkeuren kan opmaken - maar ze houdt die data ook bij, ongeacht hoe de gebruiker zijn privacyinstellingen instelt. En Facebook bezorgt die gegevens bovendien ook aan adverteerders. Die gaan er op hun beurt mee aan de slag om bezoekers van Facebook op maat gesneden advertenties voor te schotelen. 
 
Maar de gevolgen die dat heeft voor de privacy van de vaak nietsvermoedende gebruikers zette de Europese Commissie ertoe aan op te treden. Een nieuwe richtlijn zou er vanaf januari moeten voor zorgen dat dergelijke reclamepraktijken onmogelijk worden, tenzij de Facebook-gebruiker dat expliciet toelaat. 
 
Facebook ontkent niet dat er data verzameld en bijgehouden worden, maar verdedigt zich door te wijzen op het feit dat dat anoniem gebeurt en dat al die gegevens niet naar specifieke gebruikers terug te koppelen zijn. 
 
Als Facebook de Europese regels niet volgt, zou het een enorme boete kunnen krijgen. Dat de servers van het bedrijf in de VS opgesteld staan, en niet in Europa, speelt daarbij geen rol.
Deze ontwikkelingen zijn uiteraard geen goed nieuws voor Facebook, dat volgend jaar graag naar de beurs zou trekken. 

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in