Nils Van Dam is Marketeer van het Jaar
Nils Van Dam Foto: Stichting Marketing
NIls Van Dam van Unilever is Marketeer of the Year 2011. Dat maakte de organisator van de verkiezing, Stichting Marketing, bekend. Van Dam werd gekozen voor zijn uitzonderlijk talent en voor de successen die hij boekte bij Unilever.

Marketeer of the Year is een jaarlijkse verkiezing waarbij een officiële jury, de Master Marketers, de leden van Stichting Marketing en de lezers van Trends en Trends/Tendances de afgelopen maanden hun stem uitbrachten.

Uiteindelijk werden er vier marketeers genomineerd: Sabine De Veilder (Pepsico), David Merzel (Microsoft Belux), Joachim Rubin (Bel Belgium) en Nils Van Dam (Unilever).

Duurzame ontwikkeling

De jury koos Nils Van Dam om verschillende redenen. Hij werd geloofd voor zijn capaciteit om zijn team samen te laten werken rond vastgelegde prioriteiten, om zijn prestaties op het vlak van digitale media, om de manier waarop hij de marketing-activiteiten van Unilever opnieuw naar België bracht en om zijn inspanningen om duurzame ontwikkeling te integreren in de langetermijn-marketingstrategie van het bedrijf.

De jury roemde in de context van die duurzame ontwikkeling het project 'Calvé Mayonnaise', waarbij kippen gebruikt werden in vrije uitloop (openlucht). Van Dam implementeerde dat project succesvol in verschillende Europese landen.

'Selectie was uiterst streng'

'De selectie was uiterst streng dit jaar, aangezien we kozen voor slechts één Marketer of the Year, in plaats van één Nederlandstalige en één Franstalige laureaat zoals de voorbije jaren', legde juryvoorzitster Rosette Van Rossem uit. 'Deze werkwijze verhoogt de waarde van de prijs en beantwoordt des te meer aan de economische realiteit: voor marketeers is België één grote markt.'

Van Dam wordt officieel gehuldigd op 3 december tijdens het Internationaal Marketingcongres. Hij werd als Marketeer of the Year onder andere voorafgegaan door Johan Van Duyck (Duvel Moortgat), Saskia Schatteman (De Lijn) en Peter Vandermeersch (De Standaard).