Bouw Antwerpse Deurganckdoksluis begonnen
De Antwerpse Berendrechtsluis, voorlopig nog de grootste sluis ter wereld Foto: EDM
In de haven van Antwerpen zijn maandag op de linker Scheldeoever de bouwwerkzaamheden gestart voor de Deurganckdoksluis. De tweede sluis waarlangs schepen de dokken op Antwerpen linkeroever kunnen in- en uitvaren, wordt de grootste sluis ter wereld.

Maandag vinden er vooral voorbereidende werken plaats. Zo wordt het terrein in orde gebracht, worden er bomen gerooid en metingen uitgevoerd. Het gaat om een van de grootste infrastructuurwerken in Vlaanderen de komende jaren.

De Antwerpse haven drong al langer aan op een tweede sluis op de linker Scheldeoever. De nieuwe sluis komt tussen het Deurganckdok, het getijdedok waar containerschepen worden behandeld, en het Waaslandkanaal, de verbinding met de andere dokken in de Waaslandhaven. De Deurganckdoksluis moet in 2016 operationeel zijn en zal 340 miljoen euro kosten.

Grootste sluis ter wereld

De Deurganckdoksluis wordt gebouwd naar het type van de Berendrechtsluis: 68 meter breed en 500 meter lang. Ze wordt echter dieper dan die Berendrechtsluis, eveneens jarenlang de grootste ter wereld.

Voor de nieuwe sluis zal 800.000 m3 beton worden gestort en 55.000 ton wapeningsstaal geplaatst. Nog eens 12.000 ton staal wordt in sluisdeuren en bruggen verwerkt. De tijdelijke handelsvereniging die de sluis bouwt, bestaat uit Jan De Nul, CEI-De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken.

Met de nieuwe Deurganckdoksluis en de heropening van de Kattendijksluis telt de Antwerpse haven straks acht sluizen, waarvan twee op de linkeroever.