Herbron voor de winter met voedzame najaarsgroenten
Foto: Shutterstock
De maand oktober is het ideale moment om je lichaam klaar te stomen voor de koude winterdagen. Voedzame najaarsgroenten zijn een uitstekend middel om je vitaminepeil op te krikken en griep te voorkomen. Wij zetten voor jou de meest voedzame wintergroenten op een rij.

Pompoen 

Pompoen is een natuurlijke bron van vitamine A en zit boordevol vezels. Behalve  de klassieke pompoensoep, kan je het vruchtvlees in kleine, vierkante blokjes snijden, stoven in een beetje boter en afkruiden met peper, zout en rozemarijn. Serveer met gebakken krielaardappelen en sneetjes rosbief. 

Ook pompoenzaadjes zijn heel voedzaam en bevatten gezonde vetten. Rooster pompoenzaadjes kort in de oven en voeg die toe aan je soepen en salades. 

Witloof

Witloof is dé wintergroente bij uitstek en zit boordevol mineralen. Wie niet houdt van de bittere smaak, kan die omzeilen door het onderste deel weg te gooien en enkel de kern te gebruiken. Om de bittere smaak te verdoezelen, kan je witloof stoven met appel. 

Appel is bovendien zelf een bron van vitamine A en C en is rijk aan vezels. 

Kaki

Deze oranje vrucht zit boordevol vitamine C, magnesium en calcium. Je eet deze vrucht puur of je kan fijne stukjes toevoegen aan yoghurt of platte kaas. Let erop dat de vrucht volledig rijp is.

Spruitjes

Spruitjes bevatten veel vezels en vitamine C. Het is belangrijk dat ze een mooie, groene kleur hebben. Blancheer spruitjes en voeg er gerookte spekblokjes aan toe.

Granaatappel

Granaatappel is een bron van antioxidanten, vezels, kalium en vitamine C. De zaadjes zijn heerlijk in salades. Granaatappelsap geeft een subtiele, zoete toets aan je sauzen.

Biet

Bieten brengen niet alleen kleur in je gerechten, ze bevatten ook veel vitamine C en magnesium. Werk je salades af met fijne stukjes biet. Of stoof blokjes biet in een beetje olijfolie en voeg er knoflook en rozemarijn aan toe. Daarnaast is biet ook de ideale vervanger van de aardappel om je soepen te binden.

Knolselder

Deze groente is rijk aan vitamine C. Knolselder staat vooral bekend als soepgroente. Toch is knolselder ook verrukkelijk als groente op zichzelf. Om de aparte smaak te verzachten, kan je knolselder toevoegen aan aardappelpuree. Rauwe knolselder is een heerlijke smaakmaker voor je salades.