België kampioen in nutteloze bouwwerken
Brug voor een nooit voltooide weg met vier rijstroken in Strépy-Bracquegnies. Foto: Friedrich Tellberg - wikipedia
Waar je gaat langs Belgische wegen kom je spookbruggen tegen. Of spookstations, want ook daar zijn er wel een paar van gebouwd, al zitten die onder de grond. Het zijn erfstukken uit een vorig tijdperk, toen de betonmolen gretig draaide en de sky nog de limit was.

Maandag werd in Varsenare bij Brugge eindelijk de spookbrug afgebroken die er in 1976 in een weiland werd gebouwd. Een tweede spookbrug vlakbij wacht binnenkort hetzelfde lot. De twee bruggen zijn echter niet de enige in hun nutteloze soort.

De bouwwoede van de vorige eeuw zadelde ons op met veel onafgewerkte projecten. De twee spookbruggen in Varsenare zijn bekende voorbeelden, maar ook de verkeerswisselaar in Machelen, de tuikabelbrug over het Albertkanaal in Godsheide en het afgesloten kanaal in Oelegem mogen gezien worden.

In Brussel, Luik en Charleroi zitten dan weer nutteloze metrotunnels en -stations onder de grond. In Antwerpen bleef zelfs een volledige metrolijn, inclusief stations onbenut.

Elk nutteloos bouwwerk heeft wel zijn eigen geschiedenis en veelal liggen overijverige ingenieurs aan de basis. Zo hebben die vaak de gewoonte om in huidige bouwplannen alvast rekening te houden met toekomstige projecten. Veel infrastructuurwerken worden 'op de groei' gebouwd. Maar als het geld plots opraakt en de plannen op de tekentafel stranden, blijven de al gebouwde delen onaangeroerd achter. Gedoemd om nutteloos te blijven.

Wikipedia lijst een aantal van die nutteloze werken op. Op Belgeoblog vind je een geografische kaart met een overzicht

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig