Veilig verkeer is belangrijker dan sneller verkeer, vindt Vlaming
Als het aan de Vlaming ligt, dan moet veiligheid de absolute prioriteit zijn als het op mobiliteit aankomt. Dat blijkt uit de mobiliteitsenquête die Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits op poten heeft gezet. Snelheid staat over het algemeen op de tweede plaats.

13.035 Vlamingen vulden de enquête in. Er was een goed evenwicht tussen mannen en vrouwen.

Van alle  respondenten vindt 24,4 procent dat verkeersveiligheid de absolute prioriteit moet zijn. Snelheid komt op de tweede plaats met 17,6 procent. Er is evenwel een verschil tussen de soorten weggebruikers: van de frequente fietsers stemt 37,3 procent de veiligheid op nummer 1, bij de frequente autogebruikers zet 24,3 procent de snelheid op de eerste plaats, meer dan de 18,3 procent autobestuurders die veiligheid het belangrijkste vinden. 

Na veiligheid en snelheid worden ook 'op om het even welk ogenblik kunnen vertrekken' (12,1 procent) en 'mijn reistijd goed kunnen inschatten' (10,4 procent) hoog ingeschat.

Betere wegen

Om de verkeersveiligheid aan te pakken, is er de grootste meerderheid te vinden voor het veiliger inrichten van de wegen (88,3 procent). Daarna volgen sensibiliseringscampagnes (72 procent), het stimuleren van openbaar vervoer (72 procent) en het scheiden van auto's, vrachtwagens, openbaar vervoer, fietsers en voetgangers (70 procent).

Sommige voorgestelde maatregelen moeten op minder bijval rekenen: 29, 6 procent is tegen hogere boetes (44,8 procent is voor), 20,5 procent is niet te vinden voor technologie als automatische snelheidsbegrenzers (55 procent voor) en 16 procent is gekant tegen meer snelheidscontroles (63 procent is voor).

Correcte informatie

De files oplossen kan in de eerste plaats door correcte informatie te verspreiden zodat men zich kan aanpassen aan de verkeerssituatie, vindt de Vlaming. Daarna zijn ook carpooling, het spreiden van het verkeer over de tijd en nieuwe technologieën om verplaatsingen uit te sparen gesmaakte voorstellen. Auto- en vrachtverkeer duurder maken tijdens de spits, de capaciteit van de wegen vergroten en het aanmoedigen om dichter bij het werk te wonen staan onderaan het lijstje van 10 voorgestelde maatregelen.

Liefst sneller dan 100 km/u

Bij de maatregelen die de impact op het milieu kunnen beperken, scoren het stimuleren van fietsen (90 procent) en van het openbaar vervoer (78 procent) het hoogst. Voor een aantal maatregelen zijn meer tegen- dan voorstanders: een snelheidsbeperking van 100 km per uur, enkel mileuvriendelijke auto's in stadscentra, reizen met het vliegtuig ontmoedigen en het aantal voertuigen op de weg beperken.

Crevits zal de resultaten erbij nemen wanneer ze haar ontwerp van het Mobiliteitsplan Vlaanderen opstelt. De tekst wil ze begin 2012 kunnen voorleggen. 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig