Burberry, het Britse modehuis bekend om zijn trenchcoats en ruitmotiefjes, presenteerde zijn zomercollectie 2012 met de eerste 'Tweetwalk' waarbij de outfits op Twitter getoond werden.

Laat het aan Christopher Bailey om traditie en vernieuwing te verzoenen: hoewel Burberry een oerklassiek Brits modehuis is, speelt het dankzij de ontwerper al enkele seizoenen een voortrekkersrol op gebied van sociale media. Zo hoef je geen uitnodiging te hebben om de shows te kunnen meemaken, want ze worden live gestreamd op internet. In februari nog pakte Burberry uit met projecties van zijn show op Picadilly Circus in Londen. Nu zette het modehuis een 'Tweetwalk' op poten: elk model werd gefotografeerd net voor het opwandelen van de catwalk. Die foto's werden op Twitter gezet, zodat Burberry-volgers de nieuwe collectie enkele seconden vroeger te zien kregen dan het publiek in de zaal.

Die collectie was levendig, vrolijk en doorspekt met een etnische toets. De altijd terugkerende trenchcoats werden voorzien van houten details en onverwachte motieven, de luxueuze parka's hadden mouwen van gewoven leer, de rokken liepen in een vloeiende lijn tot net boven de knie. Een kleurrijke toets kwam van de Afrikaans geïnspireerde tribalpatronen, die perfect inspelen op de etnische trend die opgang maakt. Het kleurenpalet, waar veel aubergine, bordeaux en oker in zat, paste daar perfect bij, maar oogde wel meer winters dan zomers. Het is dan ook niet toevallig dat deze zomercollectie binnenkort al te verkrijgen is in de boetieks van Burberry.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig