Nokia houdt wedstrijd voor nieuwe ringtone
Foto: rr
Een leuke tune van maximaal 30 seconden bedenken: meer is er niet nodig om 10.000 dollar te verdienen en één van de meest afgespeelde componisten ter wereld te worden.

Nokia mag dan niet meer de alleenheerser zijn op de gsm-markt, de klassieke ringtone van het Finse merk  behoort voor altijd tot het collectieve geheugen. Alleen: het begint een beetje gedateerd te klinken. En het draagt zo bij tot het beeld van een merk dat werd ingehaald door zijn hippere concurrenten zoals Apple en Blackberry.

Hoog tijd dus om een ringtone te zoeken die nog altijd herkenbaar is als een Nokia-tune, maar die wel symbool moet staan voor een nieuw tijdperk. Het tijdperk van sociale media en User Generated Content.

En zo zijn ze bij Nokia dus op het idee gekomen om een talentenjacht te organiseren voor de nieuwe ringtone. De groep opende een speciale site waar artiesten hun eigen muziekje kunnen droppen. Je kan er een aantal ringtones beluisteren en ze via Facebook 'liken' of delen met je vrienden. 

Op 5 oktober maakt Nokia bekend wie de 10 finalisten zijn, op basis van het aantal stemmen op Facebook en het oordeel van een professionele jury. Op 7 oktober wordt de eindwinnaar verkozen, die de hoofdprijs van 10.000 dollar in de wacht sleept.