Televox, het tv-programma van het Belgische leger op de VRT, verdwijnt volgend jaar van het scherm. Het format sneuvelt in de grondige opfrisbeurt van de communicatiestrategie bij het ministerie van Defensie.

Ter vervanging komen er internetuitzendingen via de legerwebsite, in combinatie met de aankoop van 'mediaruimte' voor reclame.

De ministerraad in lopende zaken buigt zich woensdag onder meer over het nieuwe communicatiebeleid. Normaal gezien krijgt minister van Defensie Pieter De Crem dan groen licht om meerjarige contracten af te sluiten voor 'rekruterings- en beeldvormingscampagnes', ter waarde van 7,5 miljoen euro voor de periode 2012-2015.

De huidige uitzendformule van Televox loopt eind dit jaar af. Het gaat dan om de maandelijkse nationale uitzending waarvoor tijd gekocht wordt bij VRT en RTL-TVI, plus de ingekorte regionale versies.

Recrutering

De nieuwe communicatiestrategie moet 'dynamischer' en meer gericht zijn op rekrutering, verduidelijkte een specialist van het dossier. Concreet zal reclameruimte gekocht worden op de 'klassieke' media als radio en tv, maar ook op internet, in bioscoopzalen en op bussen of trams.

Televox werkt sinds 1975 tv-programma's uit binnen de communicatiedienst van Defensie. In de begindagen werden die enkel intern verspreid, voornamelijk voor de militairen en hun families in de kazernes in Duitsland.

In 1994 besliste toenmalig Defensieminister Leo Delcroix om Televox naar de nationale zenders te verhuizen, om het grote publiek vertrouwd te maken met de werking van het leger.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig