Een lekke band is nog altijd het meest voorkomende pechgeval tijdens de zomervakantie. Dat blijkt uit de top 10 pechgevallen in 2010 van mobiliteitsclub VAB. Opvallend is dat in 53 procent van de oproepen de pechvogels geen reservewiel hadden.

"Een lekke band is vaak brute pech. 44 procent van de lekke banden werd veroorzaakt door een spijker of scherp voorwerp. In 10 procent van de gevallen gaat het om een klapband", aldus VAB. "Bandenpech in het buitenland kan een probleem worden, omdat tegenwoordig minder en minder wagens over een volwaardig reservewiel beschikken. Autoconstructeurs gebruiken tegenwoordig vaak een alternatief."

In 2010 beschikte 47 procent van de bestuurders met bandenpech over een volwaardig reservewiel, in 2009 was dat nog 56 procent. VAB raadt reizigers daarom aan voor het vertrek even te controleren over welke oplossing voor een lekke band de wagen beschikt.

Op de tweede plaats in de top 10 staan startproblemen, direct gevolgd door motorproblemen. Een platte batterij staat op de vierde plaats. "Bij stilstand ontlaadt de batterij door het gebruik van allerlei elektrische apparatuur zoals airconditioning, gps en andere apparaten die via de sigarettenaansteker gevoed worden", aldus VAB.

Problemen met de koppeling, ongevallen, problemen met de elektrische bedrading in de wagen, een defecte koeling, remproblemen en verkeerde brandstof tanken vervolledigen de top tien.