'2010 was hét jaar van de digitale media voor VRT'
Foto: BELGA
Voor de VRT was 2010 hét jaar van de doorbraak van de digitale media. Het gebruik van mobiele content ging fors de hoogte in en ook de videoclips op de websites van de openbare omroep werden massaal bekeken. Dat heeft gedelegeerd bestuurder Sandra De Preter dinsdag gezegd tijdens de voorstelling van het jaarverslag 2010.

Begin 2010 telden de mobiele sites m.deredactie.be en m.sporza.be nauwelijks duizend bezoekers per dag. Tegen het einde van 2010 was dit gestegen tot respectievelijk 9.148 en 10.542 bezoekers. Meer dan vijf procent van die bezoekers raadpleegt het aanbod via een mobiel toestel.

Nog uit het jaarverslag blijkt dat op de websites van de openbare omroep maandelijks meer dan 10 miljoen videoclips worden opgestart. Alles samen werden 150 miljoen clips gestart. Vooral deredactie.be en sporza.be scoren erg hoog. Ook het aantal fans en volgers van VRT-merken op Facebook en Twitter steeg sterk. Vooral Studio Brussel is erg populair. 'Elke omroep moet inspelen op de nieuwe mediatrends en dat doet de VRT dus ook', aldus De Preter.

Het is volgens De Preter de eerste keer dat de VRT rapporteert over deze cijfers. Dat maakt volgens haar deel uit van de nog grotere transparantie die het VRT-management nastreeft.

Een tweede belangrijke vaststelling in het jaarverslag is het grote aanbod van Vlaamse producties. Liefst 70 procent van de programma's tussen 18 en 23 uur op Eén, Canvas en Ketnet was een Vlaamse productie. 'Als openbare omroep moeten we die stimulerende rol blijven vervullen', aldus De Preter.