Vervotte wil prijsverschil tussen piek- en daluren
Foto: reuters
Minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte vraagt begrip voor de moeilijkheden bij de NMBS. Om de financiële problemen op te lossen, zal iedereen een inspanning moeten doen. Verschillende prijzen voor treinkaartjes tijdens de spits of daarbuiten is een mogelijkheid, zei ze op Radio 1.

De twee grote spoorwegvakbonden hielden vanmiddag speciale informatievergaderingen om het treinpersoneel in te lichten over de financiële problemen bij de goederendochter NMBS Logistics. Die infosessies gingen gepaard met een algemene werkonderbreking tussen 12 en 14 uur.

Vervotte vraagt begrip voor de moeizame besprekingen. Besparingen in een bedrijf als de spoorwegen is een erg complexe zaak waarbij iedereen zijn deel moet doen. Tegelijk benadrukt ze dat er geen enkel taboe mag zijn en dat er op alle fronten bespaard moeten worden.

Ze wijst erop dat de NMBS geen gemakkelijke tijden heeft gekend sinds de economische crisis en het ongeluk in Buizingen. Daarnaast is het aantal reizigers de jongste tien jaar met de helft gestegen. Intussen is de groep volop aan het investeren in infrastructuur en rollend materieel, onder meer om de veiligheid te verhogen.

Besparingen

Besparingen zijn in dat licht niet evident, zegt Vervotte in De Ochtend op Radio1. 'Bovendien zitten we in verlengingstijd, want niet alleen de regering is ontslagnemend, ook de benoeming van de ceo's moet bekeken worden.' Vervotte onderstreept dat ze achter de NMBS-top blijft staan.

Om de aanhoudende schuld van de groep te stabiliseren, denkt Vervotte onder meer aan het duurder maken van het vrijetijdsverkeer. 'We maken van het woon-werkverkeer en het woon-schoolverkeer een absolute prioriteit. Een mogelijkheid is om de prijzen van vrijetijdsritten duurder te maken tijdens de spitsuren', zegt de CD&V-minister, al zullen de prijzen altijd begrensd zijn in het beheerscontract.

Wat het personeel betreft, vindt Vervotte dat er op vlak van flexibiliteit nog heel wat mogelijkheden liggen. 'Je mag niet vergeten dat het apparaat is afgeslankt van 48.000 werknemers naar 38.000 nu.' Dat zorgt voor gaten, ook in de kennisstructuur.