Vlaanderen werkt samen rond media-innovatie
Foto: pn
Vlaams minister van Media Ingrid Lieten (SP.A) kondigde vrijdag in Brussel de oprichting aan van het Media Innovatie Centrum, een nieuw onderzoekscentrum dat gericht is op nieuwe ontwikkelingen die de hele Vlaamse mediasector ten goede komen. Het krijgt jaarlijks 10 miljoen euro financiering.

'De technologie evolueert heel snel, zeker in de media, als gevolg daarvan veranderen de gewoonten van de gebruikers ook heel fel’, aldus Lieten. ‘We hebben allemaal internet, we zijn gewoon om onze eigen content te gaan zoeken op het internet, en dus de context voor de mediabedrijven verandert. Het internet internationaliseert ook heel sterk, grote internationale concerns zoals Apple en Google hebben zoveel macht dat we toch eens moeten kijken hoe we onze sterke Vlaamse mediaspelers ook sterk houden de komende tien, vieftien jaar. Daarin speelt innovatie een belangrijke rol. En dus wil ik een platform creëren waar we met de privébedrijven samen kunnen werken aan innovatie.’

Volgens Lieten is er in het verleden veel besteed aan het VRT medialab, maar ‘als overheid moeten we zorgen dat we de investeringen in innovatie met zoveel mogelijk partners kunnen delen’. ‘Daarom gaan we voor een Vlaams innovatielab. We gaan het inbedden binnen het IBBT, omdat daar in het verleden al heel wat kennisopbouw gebeurd.‘

De integratie met het IBBT doet sommigen vrezen, dat het onderzoek te theoretisch zal zijn.

Lieten: ‘Dat mag niet de bedoeling zijn. Dit gaat om middelen voor gericht onderzoek op vraag van de bedrijven, niet voor basisonderzoek. Daar heeft het IBBT al middelen genoeg voor. Het voorstel is dat het medialab screent en opvolgt wat er op internationaal niveau gebeurt, die informatie laat doorstromen naar onze mediapartners en dan projecten opzet waar de partners vragende partij voor zijn. Dat zullen dikwijls kortlopende projecten zijn met een resultaat dat meteen in de praktijk kan worden gebracht. Om dat te bewaken komt er een apart programmacomité dat het budget beheert en dat wordt samengesteld door de sector.’

Mediabedrijven zouden dat geld liever rechtstreeks zélf krijgen.

Lieten: ‘Ieder bedrijf innoveert natuurlijk, maar vooral in dingen die onmiddellijke return hebben. We willen nu een platform creëren waar we samenwerken op middellange termijn en ook iets meer risico kunnen nemen. Zodat iedereen in de sector daar op voort kan borduren.’

Zijn dit de middelen die naar VRT medialab gingen?

Lieten: ‘Van de constructie waarbij de VRT de leiding nam voor media-innovatie, willen we nu naar een situatie die gedragen wordt door de hele sector. De VRT zal moeten kijken wat ze met de mensen van haar medialab doet. Sommigen zullen misschien worden aangetrokken door het nieuwe medialab. De VRT zal intern ook verder innoveren, maar dat zal meer bedrijfsgebonden zijn. ‘

Wat voor projecten zal dit nieuwe centrum uitvoeren?

Lieten: ‘Bijvoorbeeld rond on-demand tv. Kunnen we niet gaan naar één Vlaams platform, zodat de Vlaamse consument gemakkelijk zijn weg vindt naar de content die hij wil? Ook via mobiele apparaten en iPad?’

Telenet heeft ambities om zijn digitaal tv-platform te laten uitgroeien tot dat Vlaams platform, inbegrepen de Yelo applicatie op iPad. Maar operatoren zijn niet betrokken bij dit nieuwe Media Innovatie Centrum?

Lieten: ‘Ik denk dat de telecom-operatoren een belangrijke rol spelen. Ook zij worden met uitdagingen geconfronteerd. Want mensen gaan misschien films aankopen via Amerikaanse websites. Ik hoop dat we ook daar win-win situaties kunnen definiëren. De operatoren zitten trouwens mee in de raad van bestuur van het IBBT.’

Er is nu redelijk wat bitterheid in de media. Is dat een goed moment voor samenwerking?

Lieten: ‘Ik hoop dat wat nu gebeurt een reden is om te denken of we onze concurrent van vandaag niet nodig zullen hebben om overmorgen samen te overleven. De bedoeling van de Staten-Generaal is om even uit het dagdagelijkse te treden en even vooruit te kijken.’

Rond uitgesteld kijken is er een stevig conflict tussen zenders en distributeurs, want zenders missen er reclame-inkomsten door. Is dat op te lossen?

Lieten: ‘Jammer genoeg hebben wij daar weinig bevoegdheid over op Vlaams niveau. Ik hoop dat men komt tot een oplossing die ook voor de klanten goed is. Je kunt programma's en content op drie manieren financieren. Ofwel heb je een dotatie van de overheid, ofwel financier je met reclame, ofwel werk je met een bijdrage of abonnement voor de kijker, via de telecom-operatoren. Een andere manier is nog niet gevonden. ‘

Betekent dit nu dat de Vlaming meer zal moeten betalen voor wat hij kijkt, zoals we de privézenders al een tijdje horen zeggen?

Lieten: ‘Media is een basisdienst. We gaan als overheid binnen onze bevoegdheid - want over telecom hebben we niet veel te zeggen - hameren op betaalbaarheid en goede service.’

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig