'De VRT heeft destijds te veel eieren in één mand gelegd', zei De Preter tijdens het debat. 'Dat was niet gezond. Het is nu tijd om andere productiehuizen te laten groeien en bloeien.'
De openbare omroep lijkt daarmee steeds meer afstand te nemen van zijn voormalige hofleverancier. De vraag rijst waar de huidige succesformules van Woestijnvis, zoals Man Bijt Hond en De Laatste Show, in de toekomst terecht kunnen. Stefan De Keyser, chief operating officer bij SBS België, verklaarde in het debat immers het liefst nieuwe programma's van Woestijnvis op zijn zenders te zien, 'producties die zijn aangepast aan VT4'.
Mogelijk blijven de succesnummers dus toch bij de VRT, want De Preter hoedt zich om bruggen op te blazen. 'Misschien kan Woestijnvis onafhankelijk van de zenders blijven functioneren? In dat geval kan ik geen reden bedenken waarom ze geen programma's meer kunnen aanleveren voor de VRT.'
De Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) blijft er intussen van overtuigd dat Woestijnvis voornamelijk advertentiebudgetten van andere spelers gaat inpikken. 'Woestijnvis neemt een publiek van de openbare omroep mee, dat voorheen niet kon worden bereikt met reclame', zei directeur-generaal Peter Quaghebeur. 'Het globale budget voor reclame op televisie zal stijgen.'