Colgate koopt Sanex
Foto: Unilever
De Amerikaanse zeepreus Colgate-Palmolive koopt het verzorgingsmerk Sanex over van Unilever voor 672 miljoen euro.

Met de overname wil de Amerikaanse groep zich versterken in Denemarken in de markt voor persoonlijke verzorging en dierenvoeding, die relatief hoge winstmarges opleveren.

Colgate verkoopt tegelijk een wasmiddelenbedrijf in Colombia aan Unilever voor 215 miljoen dollar.

Colgate verwacht dat de deal zijn omzet met zowat vier procent zal doen toenemen.

Unilever werd door de Europese Commissie verplicht om Sanex af te stoten na zijn overname van de verzoringsactiviteiten van Sara Lee in 2009. Unilever dreigde anders een te dominante positie op die markt te verwerven.

Unilever betaalde ongeveer 1,2 miljard euro in contanten voor de Sara Lee-onderdelen, met onder meer de merken Neutral, Zwitsal, Biotex en Prodent.

Sanex had in 2010 een omzet van 187 miljoen euro, met name in West-Europa, aldus Unilever woensdag.

De wasmiddelmerken die Unilever in Columbia koopt zijn onder meer Fab, Lavomatic en Vel. Naar eigen zeggen versterkt de aankoop de positie van Unilever op de wasmiddelenmarkt in een "erg belangrijke regio". Unilever wil zijn positie in zogeheten opkomende markten verder verstevigen.

Voor beide deals gaat het om de verkoop en aankoop van de merken, het intellectueel eigendom en de formules. Er zijn geen productievestigingen in de deals opgenomen.