Dieselwagens dubbel zo duur voor stadsrijders
Een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer was zeer nefast voor het verbruik van het dieselvoertuig.TU Eindhoven
De combinatie van een koude motor en druk stadsverkeer verdubbelt het verbruik van een dieselwagen. Dat zegt de automobilistenorganisatie VAB op basis van eigen onderzoek.

De mobiliteitsclub vergeleek het verbruik van een Toyota Auris op benzine, op diesel en met een hybride aandrijving.

Een korte rit in de stad met veel stilstaand verkeer was zeer nefast voor het verbruik van het dieselvoertuig. Ook een benzinemotor en een hybride hebben het moeilijk op een dergelijk traject, maar presteren toch beter dan een diesel.

Volgens VAB komt een dieselmotor bij drie op de vier verplaatsingen niet op bedrijfstemperatuur. Het verbruik en de vervuiling door dergelijke wagens liggen dan ook bijzonder hoog.

De mobiliteitsclub slaat alarm omdat de CO2-premie van de federale overheid de automobilisten in de richting van dieselwagens duwt. Van de bestuurders die 15.000 tot 20.000 kilometer per jaar afleggen, kiest 76 procent voor een dieselmotor.

Uit de test van VAB blijkt dat de hybride wagen de zuinigheidskampioen is in stedelijk verkeer en tijdens de spits op de snelweg. Hij verbruikte 4,98 liter brandstof per 100 kilometer, tegenover 5,10 voor de diesel en 6,08 voor de benzine.