Formule 1: reglementswijzigingen
Foto: Photo News
Dit weekend begint in Australië het nieuwe Formule 1-seizoen. Er zijn opnieuw enkele drastische reglementswijzigingen doorgevoerd. Een overzicht van de belangrijkste veranderingen.

- KERS: Het KERS-systeem (Kinetic Energy Recovery Systems) werd getest in 2009, verboden in 2010, en keert nu terug. Dit systeem laat toe om remenergie op te slaan en te transformeren in bijkomende pk's bij de acceleratie (ongeveer 80, gedurende 6 seconden per ronde). KERS heeft een groen label, dus veel renstallen zijn aanhanger geworden. Met uitzondering van Team Lotus, Virgin en Hispania, die vorig jaar hun intrede deden in de F1, gebruiken alle renstallen het systeem in 2011.

- Verstelbare achtervleugel: Deze maatregel zou het inhalen moeten vergemakkelijken, wat het spektakel ten goede komt. De voorbije jaren waren de aerodynamische storingen veroorzaakt door een F1-bolide van die aard dat een andere wagen heel moeilijk in de slipstream van z'n voorligger kon blijven. Daardoor was inhalen bijna onmogelijk, tenzij de aanvallende wagen veel sterker was dan de voorligger.

- Versnellingsbak: Moet nu vijf races meegaan, één meer dan vorig jaar.

- Teamorders: Teaminstructies zijn weer toegelaten, nadat ze verboden werden in 2002 door het incident met Michael Schumacher en Rubens Barrichello bij Ferrari tijdens de GP van Oostenrijk. Een piloot kan dus gevraagd worden om zijn teamgenoot voorbij te laten.

- De 107%-regel: Een piloot wiens snelste kwalificatieronde trager is dan 107 % van de snelste ronde in Q1 (1e kwalificatiesessie), mag niet deelnemen aan de Grand Prix.

- Fairplay: De wedstrijdcommissarissen hebben meer vrijheid om een piloot te bestraffen die de fairplayregels overtreedt (bijv. zigzaggen voor een tegenstander).

- Banden: De Italiaanse bandenfabrikant Pirelli zal voortaan de wagens van banden voorzien. Vorig jaar was dat nog het Japanse bedrijf Bridgestone. Tijdens de wintertesten bleek de slijtage van de Pirelli's zo groot dat de piloten meer pitstops zullen moeten doen, wat ook voor meer spektakel zal zorgen. De verscheidene bandentypes die gebruikt worden zullen van een bijpassende kleur voorzien zijn. Op die manier zal iedereen kunnen zien met welke banden er gereden wordt.
Regen: oranje
Intermediate: lichtblauw
Superzacht: rood
Zacht: geel
Medium: wit
Hard: zilver