E10-benzine kan schadelijk zijn voor oudere wagens
De E10-brandstof, gebaseerd op 90% Euro 95 aangelengd met 10% ethanol, kan schadelijk zijn voor oudere wagens en zelfs voor sommige nieuwe modellen.

De brandstof, die eerder al op de markt kwam in Frankrijk, wordt sinds 1 januari ook in Duitsland aangeboden. De E10-brandstof is bijtender dan de oude Euro 95 en kan dichtingen, keerringen en pakkingen in een motor aanvreten, zegt Maarten Matienko van VAB. Op (veel) langere termijn is ook schade voor de werking van de motor mogelijk, aangezien E10 ook minder smerend is.

Matienko benadrukt wel dat er geen te grote heisa gecreëerd moet worden over E10. "We moeten de mensen informeren dat er in Duitsland twee soorten benzines op de markt zijn, en hen adviseren om voor het alternatief te kiezen indien hun wagen niet geschikt is voor E10." Een keertje E10 tanken kan volgens VAB geen kwaad, het is pas bij langdurig gebruik dat schade mogelijk is.

Duitsland wil met de invoering van E10 ingaan op een Europese richtlijn, die de verwerking van 10 procent biobrandstof in de benzine aanbeveelt om de CO2-uitstoot omlaag te krijgen. Ook België werkt ondertussen aan de invoering van E10, maar een concrete timing is er nog niet.

"Dit vraagt aanpassingen in de tankstations, bij de kwaliteitscontrole van het product en het systeem van accijns", zegt Jan Eyckmans, woordvoerder van de FOD Volksgezondheid en Leefmilieu.