MWC: Hands-on met de Sony Xperia Play
Foto: Nils Walravens
Sinds het altijd wat vreemde Zweedse Ericsson de krachten bundelde met Sony heeft het eengemaakte bedrijf nooit stevig voet aan grond gekregen in de mobiele industrie. Nu probeert Sony Ericsson zich te onderscheiden door een Playstation logo op een smartphone te kleven. Maar levert dat ook resultaat op?

 Toen we de Xperia Play in onze handen kregen viel het op hoe dun het toestel eigenlijk is. Gezien het opvallende uitschuifbare design hadden we ons aan een wat zwaarder en dikker uitgevallen model verwacht. Maar dat valt alvast best mee. De Xperia Play is een knap staaltje ingenieurswerk en maakt indruk door zijn licht maar solide gevoel. Onder het scherm zit een uitschuifbaar gedeelte dat de typische Playstationknoppen herbergt.

Wanneer we dat nog even dichtgeklapt laten en met de smartphonefuncties van dit toestel spelen valt het op dat de interface die Sony over het Android 2.3 besturingssysteem van Google gegooid heeft niet bepaald intuïtief is. Samsung en HTC doen het hier een pak beter met respectievelijk TouchWiz en Sense, twee overlays die zichzelf uitwijzen. Dat doet Sony's interface alvast niet en meer dan eens voerden we acties uit die we niet zouden verwachten. Op dit vlak is er nog werk aan de winkel.

Dan dat gedurfde gamepad. Iedereen die ooit op een Playstation console of PSP gespeeld heeft zal zich hier meteen thuis voelen: de dedicated gameknoppen doen precies wat je zou verwachten. Sony Ericsson heeft de Xperia Play ook voorzien van twee optische analoge joysticks, maar deze kregen wij niet echt onder controle tijdens de hands-on. Het gaat eigenlijk om twee kleine vlakken die aanraakgevoelig zijn en de taken van twee analoge joysticks moeten simuleren, maar wat ons betreft was dit dus niet echt overtuigend.

Wanneer je echter gewoon de richtingstoetsen gebruikt kom je wel heel erg dicht in de buurt van een volwaardige mobiele Playstation ervaring. Grafisch is de Xperia Play behoorlijk sterk en kan je je toch aan graphics verwachten die minstens het niveau van de PS2 halen. Na een tiental minuutjes rondrijden in de game Asphalt kregen onze - toegegeven, eerder groot uitgevallen - handen wel wat kramp van de redelijk kleine toetsen, wat langere spelsessies voor sommigen een pijnlijke zaak zal maken. Het betreft natuurlijk een mobiel toestel, dus kan men de bedenking maken of echt uitgebreide spelsessies op dit toestel thuishoren.

Het betreft hier dus een beetje een vreemde hybride tussen een smartphone en een draagbare gameconsole. Vraag is maar of daardoor uiteindelijk geen van beide functionaliteiten voldoende op zichzelf kunnen staan en wij hebben toch onze twijfels.

De Xperia Play moet in het tweede kwartaal beschikbaar worden en zal over een vijftigtal lanceringstitels beschikken die aan ongeveer vijf euro per stuk gedownload kunnen worden in de Playstation Store die vanaf het toestel te bereiken is.

Nils Walravens is onderzoeker bij IBBT-SMIT aan de Vrije Universiteit Brussel. Hij blogt deze week vanop het Mobile World Congress in Barcelona.