Splitsing van België zou ons koopgedrag veranderen
Foto: rr
Eén op de vier consumenten overweegt bij een eventuele splitsing van België zijn aankoopgedrag over de regionale grenzen te veranderen.

In een telefonische enquête die werd uitgevoerd door Oivo, het Onderzoeks- en informatiecentrum van de verbruikersorganisaties, verklaarde één op de vier consumenten bij een splitsing van België te overwegen de plaats waar hij/zij aankopen doet te veranderen.

Achter dat gemiddelde gaan echter grote regionale verschillen schuil. In het Brusselse Gewest verklaart 15% van de consumenten dat ze de plaats waar ze winkelen zouden veranderen. 7 procent zegt meer te zullen kopen in de hoofdstad, terwijl 8% zegt er minder te zullen kopen.

In Vlaanderen zou 24% van de consumenten de plaats van hun aankopen veranderen, met een quasi gelijke verdeling tussen hen die meer (14%) en hen die minder aankopen (10%) in het Vlaamse Gewest voorzien.

In Wallonië hebben 26% van de consumenten de intentie om de locatie van hun aankopen te veranderen bij een splitsing van het land, met een quasi gelijke verdeling tussen zij die voorzien in het Waalse Gewest meer (12%) en zij die voorzien er minder aankopen (14%) te doen.

In Brussel zijn de inwoners eerder van plan om minder te gaan kopen in Vlaanderen (-10%) dan in Wallonië (-2%). Vlamingen en Walen zullen in de eerste plaats vooral aankopen doen in hun eigen regio en vervolgens naar respectievelijk Nederland of Frankrijk trekken.

In Vlaanderen denken de inwoners er eerder aan minder te gaan kopen in Wallonië (-21%) dan in Brussel (-6%), terwijl inwoners van Wallonië eerder overwegen om minder te gaan kopen in Vlaanderen (-25%) dan in Brussel (-12%). De Franstaligen in de rand zijn vaker geneigd om zich naar Brussel te begeven en hun aankopen in Vlaanderen in te perken.