Europese autoverkoop krijgt klappen
Het budgetmerk Dacia zag de verkoop, tegen de markttrend in, met bijna een vijfde toenemen. Foto: De Dacia Duster werd in maart voorgesteld op het autosalon van Genève
De verkoop van nieuwe personenauto's in de Europese Unie daalde met 1,4 procent op jaarbasis in januari. Dat meldt de branchevereniging ACEA.

De Europese autofabrikanten zoeken nieuwe markten op in Azië en Latijns-Amerika om de stagnerende vraag in de eigen regio te compenseren. In Europa daalt de verkoop onder meer door het aflopen van anticrisismaatregelen zoals de slooppremie voor oude wagens.

Er werden in januari 1.041.650 nieuwe auto's geregistreerd in de Europese Unie.

De verkoop van de grootste autofabrikant, Volkswagen, steeg met 5,9 procent. Toyota verloor 11,1 procent.

De Franse autofabrikant Renault zag de verkoop met 5,2 procent dalen. Het merk Renault verloor 9,3 procent, terwijl het budgetmerk Dacia de omzet met 17,8 procent zag stijgen.

PSA Peugeot Citroen verkocht 3,4 procent wagens minder dan een jaar eerder.

Fiat was een zware verliezer met een terugval van 20,2 procent.