Treinen rijden vaakst door rood rond Brussel
Foto: bdw
Wanneer een trein tussen 2004 en 2010 door het rood reed, gebeurde dat in gemiddeld 42 procent van alle gevallen in een straal van ongeveer 30 kilometer rond Brussel, binnen het zogenaamde Gewestelijk Expresnet (GEN) dus.

‘Binnen die zone zijn er gebieden waar de trein nog vaker door het rood rijdt, zoals de grote stations op de Noord-Zuidverbinding en de vertakking op de lijn Brussel-Leuven die naar de luchthaven gaat’, staat in het eindrapport van de commissie Spoorwegveiligheid.

Op zich hoeft het niet te verbazen dat die overtredingen vaker gebeuren rond Brussel: het verkeer is er zeer druk en er staan veel seinen. ‘Het is wel verontrustend dat de bestuurders een sein met twee gele lichten, dat een gesloten sein aankondigt, vaak vergeten’, vindt Patrick Lafontaine, een van de experts die de commissie aanstelde.

De experten maken zich zorgen over de vele keren dat de seinen worden genegeerd door de machinisten. Op zes jaar tijd is een verdubbeling van die seinvoorbijrijdingen vastgesteld. Als het GEN klaar is, zal dat leiden tot veel meer treinverkeer nog rond Brussel. De experten vrezen dus dat het aantal overtredingen niet meteen gaat dalen. De veiligheid komt dus nog meer onder druk te staan, argumenteren ze.

Daarnaast vermoeden de experts ook dat er een structureel probleem is met de lichtseinen op de lijn Schaarbeek-Leuven. ‘Minstens één daarvan is verkeerd ingeplant, het is slecht zichtbaar. Ik stel toch voor die zone grondig door te lichten.’ De experts pleiten voor het algemeen invoeren van het apparaat ‘Aangever Verrichtingen Gedaan’ (AVG), een geheugensteun die op het perron aangeeft welk sein een bestuurder mag verwachten.

‘Infrabel en de NMBS zijn op dit ogenblik bezig met een verfijning van de AVG’, zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. ‘Dat zit momenteel in de testfase. Maar samen met het automatische stopsysteem ETCS2 zal dat de veiligheid danig doen toenemen. Op de gevaarlijke punten rond Brussel hebben we de seinen gescreend.’