Witgoed wordt duurder
De Zweedse witgoedgigant Electrolux heeft aangekondigd dat hij zijn verkoopprijzen gaat verhogen, in reactie op een toename van zijn productiekosten. Andere witgoedfabrikanten zoals Whirlpool gaan die beweging wellicht volgen.

De tweede witgoedmaker ter wereld wordt geconfronteerd met stijgende prijzen voor zijn belangrijkste grondstoffen, energie en metalen. Electrolux gaat zijn prijzen vanaf april fors, verhogen met 8 tot 10 procent in Noord-Amerika, en geleidelijk ook in Europa en andere markten.

 

Ook andere producten hebben met de prijsstijgingen te kampen en zullen wellicht ook hun prijzen verhogen, denken analisten.

Electrolux verwacht dit jaar een bescheiden groei van de vraag naar zijn toestellen in Europa en Noord-Amerika. Vorig jaar steeg de vraag in Europa met 2 procent, na ruim twee jaar van dalingen. De beleggers hadden duidelijk meer verwacht, want het aandeel verloor vanochtend meer dan 6 procent in Stockholm.

Electrolux boekte in 2010 een nettowinst van 4 miljard kronen (450 miljoen euro), ruim de helft meer dan in 2009. De omzet daalde door ongunstige wisselkoersen met 3 procent tot 106 miljard kronen.

De groep ziet ook af van plannen om een belang te kopen in het Egyptische bedrijf Olympic Group, als gevolg van de politieke en sociale onrust in dat land. Olympic had de uitvalsbasis moeten worden van het bedrijf in het Midden-Oosten.

Electrolux telde eind vorig jaar 51.500 medewerkers.