Verkoop sigaretten gestegen in 2010
Foto: ap
In 2010 zijn in België 12,55 miljard sigaretten verkocht. Dat zijn er 940 miljoen meer dan in 2009, of een stijging met 8 procent. Maar mogelijk geven de cijfers een vertekend beeld: de regering voerde een nieuw systeem in om accijnzen sneller te innen.

Uit cijfers van het kabinet van minister van Financiën Didier Reynders, blijkt dat ondanks het strenger rookverbod in openbare plaatsen, de verkoop van sigaretten weer op het peil van 2007 zit. Toen gingen er 12,49 miljard sigaretten over de toonbank. Ook de verkoop van tabak, die gebruikt wordt om zelf sigaretten te rollen, zat vorig jaar in de lift. Er werd 1.030 ton meer verkocht tegenover 2009. Het zou om een totaal van 8.579 ton gaan.

Maar dat deze cijfers betekenen dat de verkoop van sigaretten ook echt in de lift zit, is niet eenduidig. De cijfers van Financiën zijn gebaseerd op het aantal fiscale strookjes die op het product moeten komen. Volgens Cimabel, de Belgisch-Luxemburgse federatie van sigarettenfabrikanten, is de meerverkoop in 2010 te wijten aan een strategische aankoop van fiscale zegels op het einde van vorig jaar. 'Het gaat daarom slechts om een tijdelijk effect', aldus de organisatie. 

Op 1 januari 2011 veranderde de inning van accijnzen waardoor de meeste sigarettenfabrikanten de fiscale zegels sneller moeten betalen. Uit de cijfers van Financiën blijkt dat de fabrikanten in de laatste twee maanden van 2010 nog een ruime stock van fiscale zegels aankochten aan de iets gunstigere voorwaarden om te anticiperen op die systeemwijziging.

Zo hielden de maandelijkse aankopen van fiscale zegels tot de maand oktober min of meer gelijke tred met de maandelijkse verkoopcijfers van 2009. 'In januari en februari 2011 zullen waarschijnlijk opnieuw minder fiscale zegels verkocht zijn', zegt Carl Buyck van Cimabel.

Door de invoering van het nieuwe systeem int de overheid sneller de verkoopinkomsten van fiscale zegels dan vroeger. De opbrengsten van de sigarettenverkoop voor de Belgische staat gingen er vorig jaar met 220 miljoen euro op vooruit tot 2,61 miljard euro.

Liga wil prijsstijging

De Vlaamse Liga tegen Kanker gaat wel uit van een stijgende verkoop onder de bevolking en vraagt daarom een prijsstijging van minstens 10 procent in een keer, een totaal reclameverbod en een strengere reglementering van de verkoop.

'Kleine prijsstijgingen hebben maar een beperkt effect op de volksgezondheid maar verhogen wel de fiscale winsten voor de overheid en de producenten', stelt de Liga. 'Algemeen wordt aangenomen dat een stijging van 10 procent in een keer een daling in verbruik van minstens 4 procent oplevert. Vooral jongeren zijn dan minder geneigd tabaksproducten te kopen.'