'Pendelaars moeten zelf reageren tegen NMBS'
Foto: jimmy kets
De pendelaars zouden zelf moeten reageren tegen de slechte dienstverlening bij de spoorwegen. Dat zegt ACOD Spoor-topman Jos Digneffe in een reactie op de groeiende ontevredenheid over de dienstverlening. Het personeel valt alvast niks te verwijten, aldus de vakbondsman.

Volgens Digneffe verbergt de NMBS-leiding met de nieuwe uurregeling vertragingen. "Ze maken gewoon de uurregeling langer. Zo verdoezel je vertragingen".

Ook het argument dat de NMBS-leiding aanhaalt voor de vertragingen -met name infrastructuurwerken- maakt geen indruk op de vakbondsman. "Ook op lijnen waar er geen werken zijn, zijn er dagelijks vertragingen".

Hoofdoorzaak van de problemen volgens Digneffe is het management. "Er is slecht materiaal, maar de grote oorzaak is dat meer en meer zaken in handen komen van mensen die geen benul hebben van treinen. En dat de echte spoormannen niks meer te zeggen hebben".

Er wordt ook steeds meer gebruik gemaakt van consultantbureaus. "Die komen dan tot de conclusie dat er een vertragingsmanager nodig is. Zo kan ik het ook", haalt Digneffe uit.

Bij het personeel groeit intussen de frustratie. "Ik moet elke dag vijftien branden blussen", aldus Digneffe. "Alles staat in het teken van kosten drukken. De treinbegeleiders hebben niet eens meer de tijd om een tas koffie te drinken. De werkdruk is onhoudbaar".

Digneffe vindt dat de pendelaars zelf maar eens in actie moeten komen. "We zouden met 10 à 15.000 man op straat moeten komen voor de kantoren van de NMBS-directie". Aan het personeel ligt het alvast niet: "Het spoorpersoneel wil er iets aan doen, maar kan niet".