In de Brusselse tunnels komen er vanaf 2012 snelheidscontroles op basis van trajectcontrole. Twee tunnels op de kleine ring zijn al uitgerust met een trajectcontrolesysteem, maar de verzamelde gegevens worden voorlopig enkel gebruikt om bestuurders sneller en beter te informeren over de verkeerssituatie, zo meldt de website brusselnieuws.be.

De Leopold II- en de Rogiertunnel zijn sinds enkele weken uitgerust met een trajectcontrolesysteem. 'Aan het begin en het einde van de tunnel hangt een camera. Op die manier wordt de gemiddelde snelheid in de tunnels berekend', legt Inge Paemen van Mobiel Brussel uit. Het gaat om een proefproject dat na evaluatie in de lente van volgend jaar mogelijk uitgebreid wordt naar dertien tunnels.

Mobiel Brussel wil trajectcontrole gebruiken om de ventilatie in de tunnels te optimaliseren en om bestuurders sneller en beter te informeren via de infoborden, de radio en de website. Het Gewest wil het systeem in de toekomst ook gebruiken voor snelheidscontroles in tunnels, maar de camera's zijn daar nog niet voor geijkt.

'De privacywet verbiedt ook om de beelden te gebruiken zonder dat er een bord hangt met 'opgelet u wordt gefilmd', aldus Paemen. Maar die borden komen er, verzekert de adjunct-kabinetschef van Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V) volgens brusselnieuws.be.

Het Gewest heeft ook vijftien extra flitspalen aangekocht. Dat brengt het totale aantal palen in Brussel op 105.