Bank in De Post
Dit jaar nog openen in meer dan veertig postkantoren aparte ruimtes waar klanten advies kunnen krijgen over hun bankzaken. Dat zegt Bank van de Post, de samenwerking tussen bpost en BNP Paribas Fortis.

Tegen eind 2011 moeten er 120 dergelijke adviesruimtes, die een blauwe kleur krijgen, operationeel zijn. De inrichting maakt deel uit van een investering van zowat 50 miljoen euro, verspreid over 2010 en 2011. Dat zegt Xavier Dumon, directeur marketing en sales van Bank van De Post.

De adviesruimtes zullen permanent bemand zijn tijdens de openingsuren van het postkantoor, dus ook tijdens de laatavondopening in de week en op zaterdag, aldus Dumon. Daarvoor wordt er zowel intern omgeschoold als extern aangeworven. Momenteel geven zeventig werknemers uitsluitend bankadvies.

Bank van De Post deelde eerder mee dat dit jaar nog in meer dan veertig postkantoren aparte ruimtes openen waar klanten advies kunnen krijgen over hun bankzaken. Tegen eind 2011 moeten er 120 dergelijke adviesruimtes, die een blauwe kleur krijgen, operationeel zijn.

De beslissing volgt nadat een proefproject in vijf postkantoren tijdens de eerste helft van dit jaar "veelbelovende resultaten" opgeleverd had.

Behalve in nieuwe infrastructuur, wordt ook geïnvesteerd in "een versterking van de commerciële teams in de postkantoren". Momenteel geven zeventig klantenadviseurs uitsluitend bankadvies, ruim vijfhonderd medewerkers in het postkantorennet geven advies over bankzaken.

Prominent

Bpost, toen nog De Post, maakte eind 2009 bekend dat de bankdiensten een meer prominente plaats zouden krijgen in de postkantoren. "De mailmarkt is dalend, dus moeten we op zoek naar nieuwe inkomsten. We geloven dat de bank- en verzekeringsproducten een mooie aanvulling vormen op de andere producten die in de postkantoren worden verkocht", zei bpost-topman Johnny Thijs toen.

Bank van De Post toont zich tevreden over 2010. Tot en met november was er een groei van meer dan 7 procent in activa onder beheer. In totaal beheert Bank van De Post nu een portefeuille van meer dan 9 miljard euro aan activa. "Bank van De Post groeit voor het tweede opeenvolgende jaar sneller dan de vooropgestelde 6 procent gemiddelde jaarlijkse groei voor de periode van 2008 tot 2013", luidt het. De klantentevredenheid steeg naar eigen zeggen verder en de onlineverkoop wordt verder ontwikkeld.

Naam

Bank van De Post onderzoekt ook of een naamsverandering nodig is na de omvorming van De Post tot bpost. Een eventuele wijziging komt er zeker niet voor 2012, zegt Dumon.

De bank onderzoekt onder meer via klantenenquêtes of een naamsverandering nodig of gewenst is. Het is niet zeker dat de naam überhaupt zal veranderen: "Alle opties staan nog open", aldus Dumon.
Bank van De Post is een 50/50-partnerschap tussen bpost en BNP Paribas Fortis.