Barça heeft eerste (vette) shirtsponsor
Foto: Belga
FC Barcelona heeft voor het eerst in zijn 111-jarige geschiedenis een shirtsponsor. De club sloot een overeenkomst met Qatar Foundation, een non-proforganisatie uit het land dat in 2022 het WK organiseert.

De deal is meteen monsterlijk groot. Tot 2016 krijgt de Spaanse topclub 30 miljoen euro per seizoen. In totaal is de deal 165 miljoen waard. Op de website van de club staat te lezen dat 'geen enkele club ter wereld een vergelijkbare topsponsordeal heeft. 

De 30 miljoen euro per seizoen is inderdaad vrij uniek. Volgens Sport+Markt geeft verzekeraar AON zo'n 23,5 miljoen euro aan Manchester United, de bank Standard Chartered maakt hetzelfde bedrag beschikbaar voor Liverpool. Real Madrid en internetgokkantoor bwin hebben een deal van 23 miljoen euro.

Sinds 2006 staat UNICEF op de shirts van Barcelona. De Spaanse topclub betaalde daar zelf 1,5 miljoen euro per jaar voor aan het VN-kinderfonds. De nieuwe sponsor verdringt UNICEF overigens niet van de nieuwe shirts.

Barcelona beleeft sportief bijzonder succesvolle tijden, maar financieel kampt het met een schuldenberg van 442 miljoen euro. Vorig jaar boekte de topclub een verlies van maar liefst 79,6 miljoen euro. 

De non-profitorganisatie Qatar Foundation promoot in eigen land onderwijs, wetenschappelijk onderzoek en sociale ontwikkeling.