Facebook haalt Humo-pagina offline
Foto: humo.be
De sociale netwerksite Facebook heeft de pagina van Humo woensdag offline gehaald. 'Humo moet het afbollen van Facebook', klinkt het verontwaardigd. Aanleiding is de actie 'Bol het Af!' waarvoor het weekblad via Facebook kandidaten zocht. Eerder dit jaar zag Studio Brussel tijdelijk de Facebookpagina verwijderd.

'Vorige week maandag zijn we gestart met de actie. Op Facebook kon je je kandidaat stellen om een auto te winnen', zegt digital manager Maarten Denys. Zo gingen vijf kandidaten geselecteerd worden voor de eindwedstrijd met een wagen als inzet. 'Wij organiseren op Facebook niet de wedstrijd, maar enkel de kandidaatstelling.'

Vorige donderdag kreeg Humo al melding dat de actie niet strookt met de regels. Het weekblad kreeg 48 uur de tijd om de pagina te verwijderen. Een dag later werd de wedstrijd naar de eigen website verplaatst.

Humo laat weten dat het sinds maandag geen berichten meer kan posten op de Facebookpagina. Deze ochtend viel een mail in de bus met de melding dat de pagina verwijderd is omdat de gebruiksvoorwaarden geschonden zijn.

'Ondertussen hebben we contact gehad, er wordt nagegaan wat het probleem is. We zijn in afwachting van antwoord, hoopvol maar ongerust.' Volgens Denys kan het zeker een week duren vooraleer de pagina terugkomt.

Humo is volgens Denys op korte tijd gestegen van 50.000 naar 60.000 Facebookfans. Daar zou het probleem schuilen. 'Bij een grote stijging wordt alles heel nauwlettend in het oog gehouden.' Studio Brussel werd bij een gelijkaardig probleem in september een tijdje van Facebook gehaald.