Fedis gaat voortaan door het leven als Comeos. Daarmee past de federatie van de Belgische handel en distributie zich naar eigen zeggen aan de wereld van zijn leden aan.

Dat meldt Comeos woensdag. Waar handelaars zich vroeger concentreerden op distributie en het op tijd in de rekken brengen van producten, zijn ze gegroeid naar aanbieders van producten en diensten via allerlei kanalen, luidt de boodschap. "Een veel breder begrip dan wat de distributie ooit voorstelde."

"Als federatie voor de handel, moesten we wel mee evolueren", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos. Michel spreekt van een explosieve groei in de federatie die intussen achttien sectoren vertegenwoordigt: van e-commerce over food tot entertainment en doe-het-zelf.

"Niemand biedt een nieuw product aan in een oude verpakking. Het is dus een logische stap om, net zoals onze leden dat doen, een nieuwe vlag te vinden die de lading beter dekt."

Onder de nieuwe vlag deelde de organisatie woensdag de jaarlijkse Mercuriusprijs, voortaan Comeos Mercuriusprijs, voor meest innovatieve winkelervaring uit aan Red Market. Dat is het nieuwe discountconcept van Delhaize waarbij de retailer de kosten drukt door bijvoorbeeld honderd procent zelfscanning van de goederen.

Veritas en AS Adventure kaapten de tweede en derde plaats weg.
De Mercuriusprijs 2011 zal de onderneming met het meest vooruitstrevende personeelsbeleid belonen.