Nieuw deze winter: automatisch strooien
Foto: mhb
Vanaf deze winter zullen 180 strooiwagens van het Agentschap Wegen en Verkeer uitgerust zijn met een systeem voor automatisch strooien. Voorts wordt deze winter voor het eerst in Vlaanderen aan blokstrooien gedaan.

Bij automatisch strooien wordt niet enkel de chauffeur begeleid door een gps-systeem, maar wordt ook de hoeveelheid zout en de strooibreedte automatische aangepast aan de wegbreedte en de temperatuur. De routebegeleiding zorgt ervoor dat de chauffeur de strooiroute correct afrijdt.

Bij blokstrooien worden snelwegen vrijgemaakt voor de strooiers en rijden automobilisten 'in blok' achter hen aan.

Beide zijn maatregelen uit het winterprotocol dat vijftien instanties woensdagmorgen met Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits en het Agentschap Wegen en Verkeer hebben ondertekend. De bedoeling van het protocol is om de verkeershinder op de wegen bij extreme winterse omstandigheden beter aan te pakken. En zo de zware problemen van de vorige winter vermijden.

Onder de ondertekenaars bevinden zich provincies en gemeenten, de federale politie, De Lijn, Meteo Wing en het KMI en automobiel- en transportverenigingen.

Er is ook gezorgd voor een veel grotere zoutvoorraad bij de start van de winter, met name 32.000 ton in plaats van 15.000 ton in 2009. En er wordt geëxperimenteerd met het strooien van pekel als alternatief ingeval van zouttekort.