Vlaamse profilering legt VT4 geen windeieren
Foto: rr
De profilering als Vlaamse zender heeft VT4 het voorbije jaar geen windeieren gelegd. De zender haalde in 2010 voorlopig een marktaandeel van 11,5 procent in de commercieel relevante doelgroep van 18- tot 54-jarigen, verantwoordelijk voor de gezinsaankopen. Vorig jaar was dat nog 9,6 procent, wat betekent dat VT4 met een vijfde is gegroeid.

Vlaggenschip van het nieuwe VT4 is "Komen Eten", dat vooral dit najaar piekt op de populariteitsmeter. Sinds september verdubbelde het marktaandeel van het programma, dat "veel meer is dan een kookprogramma", in de doelgroep VVA 18-54 van 14 naar 29 procent.

De aflevering van 10 november was met gemiddeld 585.000 kijkers de meest bekeken aflevering van "Komen Eten".

Het programma legt de traditionele soaps op Eén en vtm, "Thuis" en "Familie", het vuur aan de schenen, zegt Thierry Tacheny, ceo van SBS België. Volgens hem is VT4 dankzij "Komen Eten" in het segment 18-54 tussen 20 uur en 20.40 uur uitgegroeid tot de grootste Vlaamse televisiezender.

Dinsdag raakte trouwens bekend dat Peter Van Asbroeck, het gezicht van "Komen Eten", de komende jaren exclusief op VT4 te zien zal zijn.


De zender ziet geen reden om van het ingeslagen pad af te wijken en zet ook de komende weken en maanden volop in op de jonge Vlaamse gezinnen. Op 1 december is er de eerste aflevering van "De Beste Bakker van Vlaanderen", met Steph Goossens. Per provincie wordt één bakker genomineerd. Tegen medio januari is bekend wie de felbegeerde titel in de wacht sleept.