De Responsible Young Drivers hebben dinsdag de eerste nieuwe nummerplaat naar Europees model ontvangen. Daarmee is ons land als een van de laatste landen uit de Europese Unie gestart met de invoering van de nieuwe nummerplaten.

De nieuwe plaat is groter dan de vorige. Ze telt zeven karakters in plaats van zes. Het gaat om een indexcijfer (1 tot 9), drie letters en drie cijfers. De nummerplaat is ook beter beveiligd tegen fraude door een veiligheidsstempel, een watermerk en een veiligheidsdraad.

De kleur - robijnrood - lijkt sterk op de vroegere. Op de plaat staan ook een blauw EU-symbool met een wit B-teken en twaalf gele sterren in een cirkel.

Voortaan krijgt iemand een nieuwe plaat wanneer hij een nieuwe of tweedehandsauto in het verkeer brengt. De DIV-loketten leveren geen platen meer af. Dat gebeurt vanaf nu door bpost, tegen betaling van een retributie van 20 euro aan de postbeambte.

Een aanvraag tot inschrijving gebeurt het best via de webtoepassing WebDIV, maar kan nog steeds bij de DIV-loketten of gewoon langs de post, maar in dat laatste geval duurt de procedure wat langer.

Wie een nieuwe Europese plaat ontvangt, moet de oude plaat terugsturen naar de DIV. Op die manier kunnen administratieve problemen worden vermeden. Bij de nieuwe plaat zit een barcodesticker ingesloten, die op de oude plaat moet worden gekleefd. Die moet dan in een rode postbus worden gedropt.