Vooraleer Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) de lichten op de Vlaamse snelwegen waar mogelijk 24 uur op 24 dooft, moet een testperiode de effecten voor de objectieve en subjectieve veiligheid in kaart brengen. Dat stelt de Vlaamse Automobilistenbond (VAB).
'Minister Crevits moet toch met enkele zaken rekening houden', reageert Maarten Matienko van VAB op het nieuws dat Crevits tegen volgende zomer de verlichting op de Vlaamse snelwegen wil laten doven. 
 
Ten eerste moet getest worden of minder verlichting al dan niet een invloed heeft op het aantal ongevallen. Zo kan volgens Matienko het buitenlandse snelwegennet niet vergeleken worden met het Belgische.
 
'België kent op haar autosnelwegen bijvoorbeeld veel meer op- en afritten en een beperktere zichtbaarheid bij regenweer. Nederland en Frankrijk beschikken over een speciaal wegdek waardoor water niet opspat, wat de zichtbaarheid bevordert bij nachtelijk regenweer', luidt het.
 
Wat betreft de subjectieve veiligheid, vindt VAB het belangrijk dat automobilisten bevraagd worden. 'Ik denk vooral aan senioren die het moeilijker hebben om zich te oriënteren bij nacht', aldus Matienko. Nog volgens de woordvoerder is VAB zeker bereid om mee te werken aan zo'n bevraging.
 
Tot slot stelt de automobilistenvereniging voor dat de minister ook onderzoekt of er bespaard kan worden door de reguliere verlichting te vervangen door LED-verlichting. 
 
Maandag vindt hierover overleg plaats tussen de VAB en minister Crevits. Ook andere dossiers, zoals dat van de winterschade, staan op de agenda. 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig