In een mededeling bevestigt GM Belgium de sluiting van de Opel-fabriek in Antwerpen tegen eind dit jaar. Het bedrijf blijft evenwel bereid om in afwachting elk "redelijk voorstel" van een investeerder te bespreken.

Volgens GM Belgium kon geen van de kandidaat-investeerders een duurzaam businessplan voor de fabriek voorleggen. Bijgevolg, aldus GM, werd de zoektocht naar een investeerder uit de sector die geïnteresseerd zou zijn om de activiteiten voort te zetten, stopgezet.

Opel wil in de Antwerpse fabriek nog tot eind dit jaar auto's blijven bouwen. Tegelijk wordt ook de tewerkstellingscel weer opgestart en zal het personeel een nieuwe berekening krijgen van hun vertrekpremie.

"Niettegenstaande de actieve zoektocht naar een investeerder om de productieactiviteiten verder te zetten beëindigd werd, blijft er tijdens deze uitfasering bereidheid om elk redelijk voorstel dat ons gedaan wordt, te bespreken", besluit GM België.

De Werkgroep Opel van de Vlaamse regering kwam vandaag bijeen. De werkgroep bestaat uit de Vlaams vakbonden, werkgeversorganisatie Agoria, de Vlaamse administratie, de betrokken federale kabinetten en de Vlaamse ministers Kris Peeters 'CD&V), Ingrid Lieten (SP.A) en Philippe Muyters (N-VA)

Volgens Peeters draagt GM een zware verantwoordelijkheid in de "lange lijdensweg" die de werknemers van Opel Antwerpen hebben moeten doorstaan. "Elke keer opnieuw werd men op het verkeerde been gezet. Vorige week nog deed ceo Nick Reilly alsof er niets aan de hand was en de onderhandelingen nog goed liepen. Men heeft de werknemers, de vakbonden en ook de Vlaamse regering zand in de ogen gestrooid", aldus Peeters.

Peeters wil de vakbonden eerst de kans geven om zelf te praten met de Chinese kandidaat-overnemer. Die zou nog een nieuw en beter bod op tafel gelegd hebben, maar dat zou volgens de vakbonden niet ernstig genomen zijn door General Motors (GM).

Mocht dat op niets uitlopen wil de regering de gronden van Opel Antwerpen in handen krijgen. De regering heeft daarvoor een afspraak gemaakt met de haven van Antwerpen die een optie en een voorkooprecht hebben op de gronden.

De werkgoep zal morgen opnieuw bijeenkomen om te kijken of er los van GM een kandidaat-investeerder kan worden gevonden in de automobielsector en als dat niet lukt zal er worden gezocht naar een investeerder voor een andere industriële activiteit.

Peeters herhaalde dat een nieuwe investeerder niet moet rekenen op een directe financiële steun van de Vlaamse regering, maar dat die wel kan bijspringen bij het verwerven van de gronden of het geven van garanties.

Europese acties

De vakbonden hebben maandagmorgen afgesproken dat er Europese acties komen, zegt Rudi Kennes van het ABVV. "We gaan het personeel in alle Europese fabrieken inlichten dat het ongehoord is wat GM met Antwerpen wil doen." Welke acties volgen, wordt maandagnamiddag beslist.

De vakbond ACV-CSC Metea stelt dat GM de werknemers in Antwerpen "op schandelijke wijze" een rad voor de ogen gedraaid heeft en roept de autobouwer op om de fabriek voor een symbolische euro aan de regio en werknemers te geven, zodat snel werk kan gemaakt worden van een reconversie.

"Vanaf de aankondiging van de intentie tot sluiting van de fabriek aan de Noorderlaan op 21 januari van dit jaar, werd onmiddellijk duidelijk dat GM er alles zou aan doen om een overname te doen mislukken", klinkt het in een persbericht.

Een werkgroep met de vakbonden moest uiterlijk 30 september 2010 een overnemer vinden, die de fabriek effectief zou overnemen vanaf begin 2011. "Een onmogelijke opdracht om in slechts vier maanden tijd een ernstig bod te onderhandelen", aldus ACV-CSC Metea.

GM heeft "inspanningen noch middelen gespaard om een overnemer te zoeken", zegt een woordvoerster van het bedrijf in een reactie op vakbondsverwijten dat de automaker niks deed om een overnemer te vinden.

Sociaal plan

Het personeel van Opel Antwerpen dat nu nog aan de slag is in de autofabriek, kan terugvallen op het sociaal plan dat eerder al was onderhandeld. Voor de zomer vertrokken al ongeveer 1.250 werknemers volgens dezelfde voorwaarden.

Het sociaal plan dat naar aanleiding van de sluitingsplannen was onderhandeld voor het eerste vertrek van werknemers in juni, geldt ook voor de nog overblijvende personeelsleden.

Dat betekent dat ze aanspraak kunnen maken op vrijwillig brugpensioen vanaf 50 jaar of een vertrekpremie. Die premie wordt berekend volgens anciënniteit en kan maximaal 144.000 euro bedragen. Daarnaast ontvangen alle werknemers nog een eenmalige nettopremie van 2.295 euro.

Sluiting Johnson Controls

Door de sluiting van Opel Antwerpen zal ook toeleverancier Johnson Controls in Geel de deuren sluiten. Dat zegt ACV-secretaris Luc Weyns.

Johnson Controls uit Geel levert autozetels aan Opel. De Antwerpse autofabriek is de enige klant. "Johnson Controls is voor 100 procent afhankelijk van Opel. Als het daar gedaan is dan moet ook de fabriek hier sluiten", aldus de ACV Metea-secretaris.

De directie heeft dat begin september ook aangekondigd. Onder voorbehoud van de sluiting van Opel is de wet-Renault dan ook al opgestart, zegt de vakbondsman. Bij de toeleverancier loopt een sociaal plan, dat voorziet in begeleidingsmaatregelen.
Volgens Weyns werken nog zo'n 180 mensen voor Johnson Controls in Geel.

Geen gevolgen voor Bosch Tienen

Bij Bosch Tienen, dat ruitenwissers levert aan Opel Antwerpen, maakt men zich sterk dat de sluiting van Opel Antwerpen geen effect zal hebben op de eigen productie en tewerkstelling.

"Wij leveren immers wereldwijd aan autoconstructeurs zoals Opel. Voor ons maakt het op zich niet uit waar die auto's geproduceerd worden", aldus Miguel Vanden Eynde, human resource manager van Bosch Tienen.