De drie Vlaamse vakbonden gaan met de campagne 'Diversiteit, dat werkt!' hun militanten sensibiliseren voor diversiteit op de werkvloer.

Via de onlinechecklist op www.effechecken.be kunnen de vakbondsleden het beleid in hun bedrijf aftoetsen. De campagne werd donderdag voorgesteld net nu een televisiereportage die discriminatie aan het licht bracht in de uitzendsector, voor commotie zorgt.

Met onder meer filmpjes, affiches en stickers willen de bonden de militanten naar de website effechecken.be lokken. Die campagne bevat een humoristische noot, want ondersteund door de stand-up comedians Bert Gabriëls, Nigel Williams, Raf Coppens, Lies Lefever, Roel Steeno en Öznur Karaca.

"We willen de militanten motiveren om het thema diversiteit in het sociaal overleg van het bedrijf te krijgen", zegt Ann Vermorgen, nationaal secretaris ACV. "We willen 1.800 ondernemingen bereiken. Met de checklist kan je dan naar de werkgever stappen."

Daarbij willen de vakbonden hun diversiteitsconsulenten inschakelen. Vakbondslui die diversiteitsproblemen ontdekken in bijvoorbeeld de aanwerving en opleiding of in het onthaal van nieuwe werknemers, kunnen dan naar die consulenten stappen, die vervolgens aanbevelingen maken. "Deze actie geeft concrete hulp om diversiteit in de praktijk te brengen", zegt Hugo Engelen, Vlaams gewestsecretaris ACLVB.

"De economische crisis heeft de problematiek van kansengroepen zeker niet geholpen. Het probleem is dat discriminatie vaak verdoken is", zegt Caroline Copers, algemeen secretaris ABVV. Zij hekelde daarbij "de zeer zwakke reactie" van Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) op de televisiereportage. Volgens hem is de regelgeving tegen discriminatie sluitend.