57,4% van de Vlaamse steden en gemeenten verkoopt zichzelf aan de buitenwereld via een kernachtige slogan. Van de 42,6% die geen kernspreuk heeft, zegt 36,2% wel op zoek te zijn naar die vorm van citymarketing. Dat schrijft De Zondag, die hiervoor 136 steden en gemeenten ondervroeg.

Voor citymarketing wordt vaak een beroep gedaan op BV’s of televisieseries. Slogans klinken van ’Allemaal helemaal centraal’ (Houthalen-Helchteren), en ’Tremelo, waar Damiaan verder leeft’, tot ’Diest, mijn stad’.

Het vaakst wordt promotie gevoerd in de eigen regio of binnen de provinciegrenzen, maar 29,4% van de ondervraagden maakt hun boodschap bekend tot in het buitenland.

Het gaat dan vaak om grensgemeenten uit de provincie Antwerpen, Limburg of West-Vlaanderen, maar ook om kernsteden zoals Brugge, Gent en Hasselt.

17 van de 136 ondervraagde steden en gemeenten gaven aan over een citymarketingplan te beschikken.

Nog eens 17 ondervraagde gemeenten vinden eigen slogans, citymarketing en promotie verloren geld en moeite.