Door met een onbestaand onderzoeksbureau fake persberichten te verspreiden ondergraaft het productiehuis Woestijnvis de geloofwaardigheid van andere enquêtes. Dat stelt Ivo Mechels, woordvoerder van consumentenorganisatie Test-Aankoop.

'Dit soort frivoliteiten moeten niet te veel worden uitgehaald', aldus Mechels.
De zegsman wijst erop dat zijn organisatie veel geld investeert om de wetenschappelijke betrouwbaarheid van zijn onderzoeksresultaten te garanderen.

'Ook de kwaliteitskranten in ons land leggen bij hun onderzoeken de methodologische lat voldoende hoog', zegt Mechels.

Andere organisaties, zoals OIVO, laten volgens Mechels regelmatig studies uitvoeren met onvoldoende wetenschappelijke onderbouw. 'Zij zijn in feite in hetzelfde bedje ziek.'

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig