Tien tips voor politici op sociale netwerksites
Foto: rr
Meer dan ooit voeren politici campagne op het internet. Blogs, Facebook, Twitter en Youtube zijn voor heel wat kandidaten belangrijke instrumenten geworden. Tien tips om het sociale web succesvol in te zetten.
  1. 1. Identificieer jezelf

    Geef op Facebook en Twitter zoveel mogelijk profielinfo. Vermeld niet alleen je naam, maar ook je partij, je functie en eventueel de lijst waar je opstaat. Geef ook een link mee naar je website.
     
  2. 2. Wees uniform

    Probeer op alle social networks een uniforme identiteit uit te stralen: gebruik dezelfde gebruikersnaam en dezelfde profielfoto. Gebruik in verkiezingstijd je campagnebeeld als profielfoto.

    Maak ook een kortere versie van de link naar je Facebook-profiel of -fanpagina
     
  3. 3. Vermijd dubbel werk

    Er bestaan tools waarmee je berichten vanop je weblog automatisch kan posten op je Twitter- en/of Facebook-account. Maak wel duidelijk aan je lezers dat het hier om een bericht op je blog gaat. Zet bv. het woordje Blog voor de titel.

    Beperk je echter niet tot deze geautomiseerde berichten. Post ook geregeld zelf korte updates op je profielen. Twitter kan je heel eenvoudig koppelen aan Facebook. Een update die je op Twitter post, verschijnt dan automatisch op Facebook.
     
  4. 4. Wees interactief

    Interactiviteit is één van de basisfuncties van sociale netwerksites. Ga dus in discussie met je lezers, zowel met je voor- als tegenstanders.

    Reageer ook op dingen die je fans / vrienden / followers op hun eigen accounts posten.
     
  5. 5. Ronsel fans

    Een aantal politici kiezen ervoor om op Facebook politiek en privé gescheiden te houden. Naast hun Facebook-profiel voor privé-doeleinden, hebben ze ook een Facebook-pagina.

    Zo'n pagina heeft een aantal belangrijke voordelen. Er is bijvoorbeeld geen limiet van 5.000 vrienden zoals op profielen. Pagina's bevatten ook een aantal specifieke velden voor politici.

    Bovendien is de drempel om fan te worden heel laag: met amper één muisklik kan iemand fan worden en krijgt hij dus jouw updates te zien.

    Politici met een Farmville verslaving hoeven zich op deze manier ook niet te outen tegenover hun kiespubliek.
     
  6. 6. Ken jezelf

    Weeg vooraf af hoeveel tijd je wil besteden aan je verschillende profielen. Aanwezigheid op het internet is belangrijk, maar nog belangrijker is dat je met die aanwezigheid ook iets doet. Een account zonder updates is niet meteen goed voor het imago.

    Wees er ook van bewust dat alles wat je post door een groot publiek kan gelezen worden. Wik en weeg daarom je woorden en tel tot 10 als je iets in een opwelling wil posten
     
  7. 7. Stop niet aan de stembus

    Blijf ook na de verkiezingen actief. Je kiezers bedanken via Twitter en Facebook mag geen eindpunt zijn. Uiteraard zal het tempo van je updates lager liggen dat in campagnetijd, maar er is altijd stof genoeg voor een update.
     
  8. 8. Gebruik het medium

    Maak gebruik van de mogelijkheden die sociale netwerksites bieden. Zet bijvoorbeeld je campagnebeeld als achtergrond op Twitter. Of gebruik Facebook-events om een eetfestijn of marktbezoek aan te kondigen.

    Zorg dat lezers van je blog eenvoudig artikels kunnen delen op hun eigen Twitter- en/of Facebook-accounts. Youtube-filmpjes die je niet laat embedden, worden zeker geen succes. Voorzie je blog van een rss-feed en zorg ervoor dat iedereen je tweets kan lezen.
     
  9. 9. Vermijd spam

    Sociale netwerksites bieden tal van mogelijkheden om snel en eenvoudig berichten te sturen naar grote groepen gebruikers. Spring zorgvuldig om met deze mogelijkheden, ook al is de verleiding soms groot.  
     
  10. 10. Link

    Informeer je publiek over je aanwezigheid op social networks. Vermeld je verschillende accounts op je website en link waar mogelijk ook vanop je verschillende profielen ook naar je andere weblinks.



Lees ook een aantal Twitter-tips van blogger Bruno Peeters.