Eén op de drie Facebookers vertrouwt Facebook niet
Foto: rr
Eén op de drie Belgen die actief is op de sociale netwerksite Facebook, heeft geen vertrouwen in het bedrijf zelf. Dat blijkt uit cijfers van het onderzoeksbureau InSites Consulting.

Slechts 28 procent van de Belgische Facebook-gebruikers heeft vertrouwen in het bedrijf Facebook, terwijl 34 procent er geen vertrouwen in heeft.

Opvallend is dat de Belgische consumenten meer vertrouwen hebben in sociale netwerksites die gericht zijn naar de professionele markt, zoals LinkedIn. Meer dan 40 procent van de ondervraagden heeft vertrouwen in LinkedIn en 23 procent niet.

Netlog, de Belgische sociale netwerksite die vooral gericht is op jongeren, scoort nog lager: 44% vertrouwt het bedrijf niet, en slechts 21% wel.

‘Deze bedrijven versturen veel informatie over privacy policies, maar meestal is het onduidelijk voor de consument hoe het nu precies zit’, zegt Steven Van Belleghem van InSites Consulting.

Bewuster informatie online plaatsen

Gebruikers zijn zich meer en meer bewust van de informatie die ze op sociale netwerksites plaatsen. 81% geeft aan dat ze twee keer nadenken voor ze iets publiceren en 79% is selectiever geworden in het kiezen van ‘vrienden’. 74% denkt goed na welke foto’s al dan niet online te plaatsen.

Toch geeft 87% aan dat hun online identiteit sterk overeenkomt met hun offline identiteit. 13% van de consumenten geeft echter toe dat ze online een ander persona spelen dan ze echt zijn. Daarnaast toont het onderzoek aan dat sociale media voor 23% een medium zijn waarlangs ze gemakkelijker hun emoties kunnen uiten dan in het echte leven.

Consument volwassen

‘Ons onderzoek toont duidelijk aan dat consumenten volwassen aan het worden zijn inzake het gebruik van sociale media. Men kan er zichzelf zijn, maar doet dit op een bewuste manier. Meer en meer zullen er een soort van online etiquetteregels ontwikkeld worden door de consumenten zelf’, aldus Van Belleghem.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 2.800 internetgebruikers in veertien landen.
 

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig