Promofilmpjes spelen Belgische troeven uit in buitenland
Foto: YouTube
De timing kon niet slechter met de huidige regeringscrisis. Uitgerekend vandaag zijn in het Muziekinstrumentenmuseum in Brussel twee promotiefilmpjes voor België voorgesteld met de toepasselijk titel 'Belgium... Beyond expectations'. Yves Leterme (CD&V) zou een speech komen geven, maar als ontslagnemend premier had hij andere zaken aan het hoofd.

De twee kortfilms moeten ons land promoten in het buitenland. De ene is gericht op de zakenwereld (7 minuten), de andere op het grote publiek (6 minuten).

In de film voor een zakelijk publiek ligt de nadruk op vijf troeven van België: de sterk ontwikkelde Research & Development, de strategische ligging, knowhow, ons land als ideale testmarkt en de levenskwaliteit.

De film voor het grote publiek promoot de geografische en culturele diversiteit van ons historisch erfgoed, hedendaagse kunst, architectuur en mode en het Belgische savoir-vivre.

'België verrast'


Hoewel de accenten in beide films anders liggen, streefden de makers naar ‘eenheid in stijl en is de rode draad hetzelfde, samengevat in de baseline: 'Belgium...Beyond expectations'. België heeft namelijk veel meer te bieden dan op het eerste gezicht zou lijken. België verrast’, luidt het.

De films op muziek van Wim Mertens zijn vanaf 1 mei te zien in het Belgische paviljoen op de wereldtentoonstelling in Sjanghai. Het is ook de bedoeling ze te gebruiken bij officiële gelegenheden en bij de festiviteiten rond het Belgische EU-voorzitterschap.

1. Trailer

2. Publieksfilmpje

3. Zakelijk filmpje