Verscheidene luchtvaartmaatschappijen proberen met testvluchten aan te tonen dat vliegen toch mogelijk is. Maar niet alle testvluchten verliepen vlekkeloos. Een Europees F16-vliegtuig is tijdens een vlucht beschadigd geraakt, wellicht door de resten van de IJslandse vulkaanwolk.

Een aantal Europese F-16 vliegtuigen van de Navo hebben bij een testvlucht schade aan de motoren opgelopen nadat de vliegtuigen door de vulkanische aswolk boven Europa zijn gevlogen. Aan de binnenkant werden glasachtige afzettingen aangetroffen. 'Dit is een zeer ernstig incident, dat ook een impact zou kunnen hebben op de militaire slagkracht van de alliantie', aldus een hoge Amerikaanse functionaris. Volgens Navo-topman Anders Fogh Rasmussen worden de NAVO-operaties niet gehinderd door de aswolk.  Maar dit toont wel aan dat er risico's zijn.

Vorige week liepen twee Finse F-18's vergelijkbare schade op toen zij door een aspluim vlogen. Beide vliegtuigen landden veilig, maar hun motoren moesten een uitvoerige reparatie ondergaan.

De vulkaanas - een combinatie van glas, zand en delen van rotsen - levert risico's op voor de luchtvaart, omdat de vliegtuigmotoren kunnen uitvallen. De vulkanische as smelt in de motoren waar de deeltjes aan de binnenkant blijven plakken en een glasachtige laag vormen. Hierdoor hapert de luchttoevoer en verhit de motor, wat leidt tot motorfalen.

KLM in Nederland en Lufthansa in Duitsland maakten gisteren dan weer wel geslaagde testvluchten op een lage hoogte. De toestellen werden nadien onderzocht en zowel KLM als Lufhansa zeggen dat er geen schade was.

'Geen risico-inschatting en geen overleg'

De luchtvaartmaatschappijen uiten maandagmorgen hun ‘ongenoegen’ over de manier van aanpak van de crisis rond de aswolk van de IJslandse vulkaan Eyjafjallajökull. IATA dringt er bij de Europese regeringen op aan om het luchtruim zo snel mogelijk weer te openen.

De internationale luchtvaartorganisatie IATA eist ‘op feiten’ gebaseerde beslissingen in plaats van computermodellen. Tussen de landen van de Europese Unie was er ‘geen risico-inschatting, geen overleg, geen coördinatie en geen leiding’, zei IATA-voorzitter Giovanni Bisignani maandag. 'In zo'n crisistoestand heeft het vijf dagen geduurd eer de Europese Unie een videoconferentie organiseert. Dat gebeurt vandaag, terwijl er al sinds donderdag in bepaalde delen van Europa geen vliegtuigen meer vliegen.' Hij voegde eraan toe dat luchtvaartmaatschappijen dagelijks minstens 148 miljoen euro hebben verloren.

'Geen risico met veiligheid'

Maar staatssecretaris van Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) verdedigt het vliegverbod en wil geen risico nemen met de veiligheid.

‘Het is niet omdat er zware druk wordt uitgeoefend door bedrijfseconomische redenen vanuit de hoek vanuit de luchtvaart zelf dat de verschillende nationale autoriteiten meteen alles op groen licht moeten zetten. Wij moeten voldoende zekerheid hebben dat de zaken koosjer en veilig zijn', aldus Schouppe.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig