Een op de drie Belgische gezinnen koopt fairtradeproducten. Dat blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau GFK België voor Max Havelaar. In 2008 kwamen fairtradeproducten nog bij een op de vier huishoudens op tafel. Er is dus sprake van een stijgende tendens.

De geschatte marktwaarde in fairtradeproducten bedroeg in 2009 52 miljoen euro. De toppers waren rietsuiker, ijsjes, bloemen en wijn. Traditionele producten als bananen en koffie blijven het goed doen. Belangrijkste afnemers zijn gepensioneerden en goed verdienende gezinnen met kinderen.

Volgens het onderzoek liggen er nog kansen voor fairtrade bij singles, 'medioren' van wie de kinderen net uitgezworven zijn en tweeverdieners zonder kinderen.

Honger en armoede


Er werd ook gepeild naar de motieven om fairtradeproducten te kopen. De Belg ligt het meest wakker van honger en armoede in de wereld, zo blijkt, maar ook milieu en klimaat, kinderarbeid en onderwijs scoren hoog.
GFK scande de aankopen van ongeveer 4.000 gezinnen.