Facebook-campagne om gordel te dragen
Foto: rr
Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) is deze week gestart met het tweede luik van een campagne om auto-inzittenden te overtuigen om altijd de gordel te dragen, zowel voorin als achterin de wagen. Behalve een radiospot en wegaffiches zet het BIVV ook de sociale netwerksite Facebook in, een primeur, luidt het in een persbericht.

In februari startte het BIVV met een affichecampagne om het dragen van de gordel te promoten.

De radiospotjes met de slagzin 'De gordel, 't is zo gebeurd, ook achterin' zijn tot eind deze week te horen op Joe FM, Q Music, MNM en Studio Brussel en liepen eerder al op de Franstalige zenders.

Verder is er ook een Facebook-toepassing waarmee gebruikers hun beste vrienden virtueel kunnen vastklikken onder het motto 'Vrienden voor het leven'.

In Vlaanderen kan het BIVV bovendien beschikken over borden langs de weg. Van 8 maart tot 4 april zetten affiches met de slogan 'Gordel aan of je vliegt uit mijn auto' de campagne extra kracht bij.

Wie geen gordel draagt, loopt volgens het BIVV vijfmaal meer gevaar om te sterven wanneer hij of zij bij een botsing uit de auto geslingerd wordt. Dat risico bestaat trouwens zowel voorin als achterin de wagen, waarschuwt het BIVV.