Google en Amerika's op één na grootste televisieaanbieder Dish Network testen samen een zoekmachine voor televisie-uitzendingen. Dat meldt de Wall Street Journal.

De dienst is compatibel met settopboxen die gekoppeld zijn aan het draadloze besturingssysteem Android. Gebruikers kunnen zo naar programma's van Dish zoeken, maar ook video’s van Googles YouTube doorzoeken en de volgorde van de programmalijst bepalen. Een zoekopdracht invoeren kan met een toetsenbord in plaats van met een afstandsbediening.

Reclame op maat

Dat Google hiermee bezig is, is niet verbazingwekkend. De grenzen tussen televisie en internet vervagen en het aantal huishoudens zonder een settopbox wordt alsmaar kleiner.

De zoekgigant bekijkt eveneens de mogelijkheid om zijn nieuwe dienst te verbinden aan een advertentiemodel: Google TV Ads. Hierbij worden de reclames afgestemd op de wensen van het gezin, aan de hand van zoekopdrachten en kijkgedrag.

Volgens de Wall Street Journal is de test vorig jaar begonnen bij een klein aantal werknemers van Google. Deze fase zou echter "elk moment gestaakt" kunnen worden.

Dish Network heeft zo'n veertien miljoen abonnees.