De helft van de Vlaamse leerlingen vindt een eigen zaak opstarten een aantrekkelijk idee. Eén op de drie denkt ook dat het haalbaar is. Dat blijkt uit een studie van het Flanders DC Kenniscentrum van Vlerick Leuven Gent Management School die woensdag in Brussel toegelicht werd tijdens een persconferentie in aanwezigheid van Vlaams minister van Onderwijs Pascal Smet (SP.A).

‘Vlaanderen bengelt op internationaal vlak achterop wat de jaarlijkse aangroei van nieuwe ondernemers betreft’, stelde Lorin Parys, voorzitter van Flanders DC Kenniscentrum. Vandaar dat 21 initiatieven die de ondernemingshonger van leerlingen in het secundaire onderwijs willen aanwakkeren zoals mini-ondernemingen of een presentatie door een manager, doorgelicht werden. Daaruit blijkt dat vier op de vijf Vlaamse secundaire scholen participeren aan minstens één dergelijk initiatief.

Uit het onderzoek blijkt overigens dat de helft van de leerlingen een eigen zaak opstarten een aantrekkelijk idee vindt. Bij meisjes ligt dat percentage lager, maar nog steeds meer dan vier op de tien van hen ziet het zitten om baas in eigen zaak te zijn.

Twintig procent van de leerlingen vindt een eigen zaak toch niet haalbaar. Vooral leerlingen uit het beroeps- en technisch onderwijs en ook jongens denken dat een eigen zaak haalbaar is. ASO-leerlingen uit niet-economische richtingen haken het meest af.

Het onderzoek omvatte tweehonderd scholen, 380 leerkrachten en zesduizend leerlingen, zowel leerlingen die deelnamen aan ondernemerschapsprojecten als leerlingen die dat niet deden, en liep tussen maart en mei 2009, met de crisis op de achtergrond dus.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig