Een overzicht van het belangrijkste resultatennieuws op 28 januari.

Exmar maakt weer winst door renteswaps 

Exmar, de beursgenoteerde eigenaar van vloeibaar-gastankers, keerde vorig jaar terug naar winst dankzij een waardestijging van renteswaps met 54,6 miljoen dollar.

De nettowinst bedroeg 43,5 miljoen dollar, vergeleken met een nettoverlies van 62,6 miljoen dollar een jaar eerder. De operationele winst daalde tot 43,5 miljoen dollar tegenover 79,4 miljoen dollar een jaar eerder. toen was er wel 20 miljoen dollar winst uit de verkoop van een gastanker.

Quest for Growth maakt 18,1 miljoen euro winst

Het durfkapitaalfonds Quest for Growth, dat deelnemingen heeft in Movetis en Clear2Pay, heeft vorig jaar 18,1 miljoen euro winst geboekt, of 1,53 euro per aandeel, na een verlies van 48,4 miljoen euro of 4,10 euro per aandeel een jaar eerder.

Aandeel Kodak stijgt 19% na publicatie

De beeldvormingsgroep Eastman Kodak Co heeft in het vierde kwartaal van 2009 443 miljoen dollar winst geboekt, voor het eerst sinds een jaar. De winst was het resultaat van een sterke printerverkoop, lagere kosten en meer royalties op digitale producten.

Het aandeel van Kodak reageerde met een stijging van 19,2 procent, tot 5,68 dollar, in de ochtendhandel.

Kodak verdiende 1,40 dollar per aandeel in het vierde kwartaal, vergeleken met een verlies van 3,42 dollar per aandeel een jaar eerder. De omzet steeg 6 procent, van 2,43 miljard dollar tot 2,58 miljard dollar.
 

Tyco International nipt boven verwachting

Tyco International Ltd, 's werelds grootste maker van beveiligingssystemen, heeft in het eerste kwartaal van zijn boekjaar 302 miljoen dollar winst geboekt, of 63 dollarcent per aandeel, tegenover 277 miljoen dollar, of 58 cent, een jaar eerder. Zonder eenmalige posten beliep de winst 65 cent per aandeel, iets meer dan de analistenverwachting van 64 cent.
 

Nokia overtreft verwachtingen in vierde kwartaal

Nokia, de grootste gsm-fabrikant ter wereld, heeft in het vierde kwartaal van 2009 beter gepresteerd dan verwacht. Het bedrijf kon ook zijn marktaandeel verder verhogen.

Het Finse bedrijf verkocht van oktober tot december bijna 127 miljoen gsm-toestellen, een groei met zo'n 12 procent tegenover dezelfde periode een jaar eerder. Het bedrijf schat zijn marktaandeel nu op 39 procent, tegen 37 procent in 2008. Bij de populaire smartphones zou het bedrijf erin geslaagd zijn een sterkere positie te verwerven, dankzij nieuwe modellen met touchscreens. In het verleden had Nokia nog last van hevige concurrentie van de iPhone en de Blackberry.

De omzet van Nokia zakte in het vierde kwartaal met 5,3 procent tot bijna 12 miljard euro, maar lag wel 22 procent hoger dan in het derde kwartaal. De kwartaalwinst steeg met 64 procent en kwam uit op 948 miljoen euro.
Voor 2010 verwacht Nokia dat de gsm-markt wereldwijd met 10 procent zal groeien.

Na de bekendmaking van het resultaat steeg het aandeel van Nokia met zo'n 12 procent.

Ford boekt nettowinst van 2,7 miljard dollar in 2009

Ford, de op een na grootste autoconstructeur van de Verenigde Staten, is het crisisjaar 2009 zeer goed doorgekomen. Tijdens het laatste kwartaal werd een winst van 868 miljoen dollar geboekt, ten opzichte van een nettoverlies van 5,98 miljard dollar tijdens dezelfde periode een jaar eerder. Over heel 2009 werd een nettowinst van 2,7 miljard dollar gerealiseerd.

Ford heeft zijn kosten massaal teruggedrongen en kon bij de concurrentie marktaandeel afsnoepen. "2009 was een sleuteljaar voor Ford", zei concerntopman Alan Mulally donderdag in Dearborn (Michigan).

Tijdens het lopende jaar wil Ford in elk geval winst blijven maken. De Amerikaanse autobouwer is duidelijk beter door de economische crisis geraakt dan zijn Amerikaanse rivalen General Motors en Chrysler, die beiden van de ondergang gered moesten worden.

H&M plant dit jaar 240 nieuwe winkels

De Zweedse modeketen H&M zet zijn expansie voort. Na de opening van 250 winkels vorig jaar wil H&M dit jaar 240 nieuwe winkels openen.

Hennes & Mauritz wil het aantal winkels jaarlijks met 10 à 15% optrekken. Met de nieuwe openingen komt het totale aantal winkels op 2.200. De Zweedse modeketen vult opnieuw enkele witte vlekken op de kaart in. Na de eerste filialen in Rusland, Libanon en in Peking het afgelopen jaar worden nu ook winkels in Zuid-Korea en Israël geopend. Zwaartepunt van de nieuwe openingen ligt in de VS, Groot-Brittannië, China, Frankrijk, Duitsland en Italië.

De nieuwe openingen worden ook weerspiegeld in de cijfers. De omzet steeg het afgelopen boekjaar (dat eindigde op 30 november) met 15% tot 101,4 miljard kroon (bijna 9,9 miljard euro), met een winst van 16,38 miljard kroon. (+7,1%).

Siemens schrapt bijna 2.000 banen in Duitsland

Het elektronicabedrijf Siemens heeft donderdag aangekondigd dat het in Duitsland 1.990 arbeidsplaatsen wil schrappen, ondanks de beter dan verwachte financiële resultaten. Het bedrijf verklaarde wel tijdens de herstructurering 'zo veel mogelijk' naakte ontslagen te willen vermijden.

Tegen 2012 zullen er 840 van de ongeveer 2.000 jobs verdwijnen in de motorenafdeling in Bad Neustadt. Daarnaast worden er ook 300 banen geschrapt in Erlangen, waar de elektronische uitrusting voor de motoren gefabriceerd wordt. Bovendien zullen er op meerdere plaatsen in Duitsland ook 850 banen verdwijnen in de industriële diensten.

Siemens stelt wereldwijd 200.000 mensen tewerk, waarvan 128.000 in Duitsland. Dinsdag maakte het bedrijf nog zijn hoogste kwartaalwinst in meer dan twee jaar bekend.

P&G doet het beter dan verwacht

Het gaat Procter & Gamble (P&G), de grootste producent van consumentengoederen ter wereld, opnieuw voor de wind. Het bedrijf kon in het tweede kwartaal van het gebroken boekjaar 2009-2010 profiteren van meer kooplust bij de consument en gunstige wisselkoersen.

De omzet steeg 6 procent tot 21 miljard dollar (14,7 miljard euro). De winst daalde 7 procent tot 4,7 miljard dollar (3,29 miljard euro) of 1,49 dollar per aandeel. Dat is beter dan analisten hadden verwacht. Volgens topman Bob McDonald blijven er nog heel wat economische onzekerheden, maar is hij optimistisch dat P&G dankzij nieuwe producten en verhoogde reclame-inspanningen meer klanten kan bereiken.

Procter & Gamble is de maker van heel wat bekende producten: Pampers, Ariel, Dash en Pringles-chips.

Playmobil kent tiende recordjaar op rij

Playmobil, de grootste Duitse speelgoedproducent, blijft maar groeien ondanks de crisis. Het bedrijf heeft in 2009 voor de tiende keer op rij een recordjaar gekend. Dat deelde Andrea Schauer, de CEO van het bedrijf, mee in Zirndorf, nabij Nürnberg.

De omzet steeg met zowat 5 procent tot 474 miljoen euro. In 2010 wordt een gelijkaardige groei verwacht.

Met het nieuwe onderwerp 'Top Agents' wil Playmobil de doelgroep van 7- tot 12-jarige jongens sterker aanspreken. 'Kinderen haken sneller af voor het ’brave’ speelgoed. Ze willen op die leeftijd vooral cool zijn', luidde het. Ook zullen er meer technische functies geïntroduceerd worden in het speelgoed, zoals alarminstallaties, bewakingscamera’s en metaaldetectoren.

'Top Agents' zal eveneens als computerspel op de markt gebracht worden, kondigde Schauer aan. De prijzen voor Playmobil-artikelen zouden dit jaar overigens stabiel blijven.

Met een marktaandeel van 8,4 procent is Playmobil de nummer twee in de Duitse speelgoedhandel, na het Deense Lego. Op plaats drie staat het Amerikaanse concern Mattel.