NMBS: 'Reizigers terecht ontevreden'
Foto: pdw
Treinreizigers zijn door de vele vertragingen en afgeschafte treinen 'terecht en te vaak' ontevreden klanten. Dat erkent spoorwegmaatschappij NMBS dinsdag na de publicatie van de stiptheidscijfers van 2009. 'De grootste uitdaging voor 2010 is een betere stiptheidsscore halen', stelt het bedrijf.

Zoals eerder aangekondigd, zakte het aantal treinen dat op tijd reed in 2009 voor het eerst in jaren onder de 90 procent. Met een stiptheid van 88,9 procent zetten de Belgische spoorwegen hun slechtste prestatie neer sinds 1998, toen 88,8 procent van de treinen stipt reed. In 2008 kwam nog net iets meer dan 90 procent van de treinen op tijd aan of met een vertraging van maximaal 6 minuten.

Opvallend is het aantal afgeschafte treinen. Dat nam vorig jaar met de helft toe tot ruim 21.500 (tegen 14.300 in 2008), of 1,7 procent van het totale aantal treinen.

De belangrijkste oorzaak van de vertragingen zijn defecten aan het rollend materieel, zegt Infrabel. Die lagen aan de basis van 28 procent van de vertragingen. Incidenten op buitenlandse netwerken waren goed voor 15 procent van de vertragingen. Vooral tijdens de winter waren er veel problemen met bijvoorbeeld Thalys- en Eurostarverbindingen, en een stopzetting van het treinverkeer in Nederland liet zich ook in België voelen. Storingen aan de seininrichting waren de oorzaak van een op de tien vertragingen.

Ambitieus actieplan

Spoorwegmaatschappij NMBS is verantwoordelijk voor bijna de helft van de vertragingen (46 procent), Infrabel voor bijna 20 procent. Een derde kan toegewezen worden aan derden.

Door het winterweer bedroeg de stiptheid in het vierde kwartaal van 2009 overigens slechts 85,5 procent. 'De slechte weersomstandigheden hebben NMBS duidelijk parten gespeeld. Het personeel heeft tijdens deze winterperiode getracht om een maximaal aantal treinen te laten rijden, in uiterst veilige omstandigheden,' zo zegt de NMBS. In de buurlanden, zo benadrukt het bedrijf, reed de trein op dat moment helemaal niet.

De spoorwegmaatschappij wijst er voorts op dat haar verantwoordelijkheid in de vertragingen al enkele jaren in dalende lijn zit. 'Toch kan de NMBS onmogelijk tevreden terugblikken op de stiptheid in 2009', erkent de spoorwegmaatschappij. Samen met infrastructuurbeheerder Infrabel zal de NMBS een onafhankelijke studie rond de stiptheid laten uitvoeren. Die moet leiden tot een 'ambitieus actieplan'.