Colruyt verstuurt gepersonaliseerde folders
Foto: belga
De Halse distributeur Colruyt wil tegen eind 2010 naar 1,6 miljoen regelmatige klanten een gepersonaliseerde folder sturen. De samenstelling van de folder is bepaald door een analyse van kastickets en richt zich specifiek op het koopgedrag van de klant.

Elke 'Selectie voor u'-folder bevat een 'best of' van promoties en is uniek. Toch maakt Colruyt zich sterk dat de anonimiteit niet wordt geschonden. Commercieel directeur Jean-Pierre Roelands zegt dat tegen eind dit jaar driekwart van de klanten deze folders moet ontvangen. Volgens Roelands kan de nieuwe folder tot enkele euro's korting per kasticket opleveren.

Via de 'Extra-korting' kaart zal Colruyt de nodige gegevens verzamelen. Op basis daarvan worden "interessesferen" bepaald en wordt een 30-tal promoties gedistilleerd voor de vernieuwde brochure. De eerste brochure die op 3 februari naar 50.000 klanten zal gestuurd worden, telt vier bladzijden. Dat moet evolueren naar acht. Nu telt de promofolder nog meer dan 20 bladzijden. Jaarlijks moet dat een besparing opleveren van 665,6 miljoen bladzijden.

De folder zal om de twee weken verstuurd worden in de traditionele enveloppe, samen met andere brochures van Colruyt. Een nieuwe drukpers van 2 miljoen euro vult voor het technische plaatje in. Die drukpers kan tot 40.000 pagina's per uur aan. De resterende, occasionelere klanten blijven de traditionele brochure ontvangen.